Från handling till konsekvens : Hur barns handlingar för hållbar utveckling kan beskrivas utifrån kunskaper och värderingar
Sammanfattning: Studiens avsikt var att få fördjupad kunskap om hur barns normer och handlande med relevans för hållbar utveckling kan beskrivas i termer av kunskaper och värderingar, samt hur dessa kan förändras genom undervisning som bygger på berättelser. Studien var av kvalitativ karaktär och den utfördes på en förskola där fem barn i åldern 3-5 år deltog. De gruppsamtal som ägde rum var dels under två skogspromenader (ett förtest och ett eftertest) och dels efter högläsning av berättelser. Berättelserna handlade om nedskräpning och återvinning. Efter att vi genomfört alla moment med barnen analyserades barnens förändrade kunskaper och värderingar samt vad i undervisningen som möjliggjorde förändring. Resultatet visade att berättelserna med de efterföljande gruppsamtalen möjliggjorde att barnen utvecklade sina kunskaper om nedskräpning och återvinning. Barnens uttryckta värderingar var även mer utvecklade i eftertestet än i förtestet.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)