Sing It Magistern! : En kvalitativ studie i hantering av musikens text i ensembleundervisningen på gymnasiet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka hur ensemblelärare med kompetens i kompinstrument som keyboard, bas eller elgitarr som saknar utbildning och kunskap i instrumentet sång, arbetar med sångare och text i ensembleundervisningen. Bakgrundslitteraturen redovisar forskning om hur genusaspekter påverkar identiteter, inflytande, sång och texten i ensembleundervisningen. Därefter presenteras forskning på lärares val av material, bedömning och metodik i ensembleundervisningen. Slutligen presenteras tidigare forskning inom sångtexter och låtskrivande i ensembleundervisning. Studien utgår från ett sociokulturellt perspektiv med fokus på lärares och elevers samspel i ensembleundervisningen. Studien utgår från semistrukturerade intervjuer med fem ensemblelärare som arbetar med ensemble på gymnasiet med inriktning på rock- och popensemble. Data från intervjuerna genomgår en tematisk analys. Studiens resultat redovisar ensemblelärarnas förutsättningar som påverkar undervisningen och deras metodik. Vidare presenteras ensemblelärarnas metoder och uppfattningar om arbetet med låttexten i undervisningen. Slutligen redovisas ensemblelärarnas syn på sångtexters funktion och betydelse för kompinstrumentalister. I diskussionen presenteras reflektioner om varför sångarna tenderar till att få en exkluderad ensembleundervisning gentemot kompinstrumentalisterna i ensemblen. Slutligen redovisas hur styrdokumentens otydliga riktlinjer för sångtext kan påverka ensembleundervisningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)