Men måste det vara ett problem? Könsdiskurser i pedagogers tal om elever.

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Författare: [2008]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Sammanfattning:Syftet med examensarbetet var att undersöka pedagogers tal, det vill säga språkliga utsagor, om sina elever. Dettal som fokuserades var det som rör kön, genus och sexualitet. Jag var intresserad av att identifiera de diskursersom aktualiserades i talet och de positioner som gjordes tillgängliga för eleverna i pedagogernas tal. Deundersökningsfrågor jag ställde var vilka diskurser som kämpade om legitimitet i pedagogernas tal, på vilket sättden diskursiva kampen fördes samt vilka subjektspositioner som tillskrevs eleverna inom de rådandediskurserna. Jag gjorde en kvalitativ fallstudie där jag studerade fem pedagogers och en rektors tal med hjälp avobservation, samt intervju. Sammanlagt har jag ett fältmaterial bestående av 5 sidors textutskrifter avtranskriberat tal och anteckningar. Analysen har gjorts med hjälp av poststrukturell feministisk teori. Jaganvände diskursanalys som teori och metod samt utgick ifrån att dekonstruera begreppen kön, genus ochsexualitet i förståelsen av det studerade. Det resultat jag kom fram till är att talet om eleverna skedde inom tvåhegemoniska diskurser. Dels kämpade en särartsdiskurs och dels kämpade en genusmedveten diskurs omfixering i talet. De positioner som gjordes möjliga inom dessa diskurser visade på viss rörlighet och öppenhetmen skedde som jag tolkar det, könat. Det vill säga, femininitet kopplades i första hand samman med elever somkategoriserades som flickor medan maskulinitet i första hand kopplades till de elever som kategoriserades sompojkar. Jag menar att det är angeläget att skapa en diskussion om hur diskurser verkar begränsande i vårförståelse men också för vilka möjligheter det finns till motstånd och öppningar då elever positioneras somsubjekt. Läroplansuppdraget är formulerat så att skolan skall motverka traditionella könsmönster. Utifrån enpoststrukturell feministisk uppfattning verkar en polarisering mellan kvinnligt och manligt hindrande dåuppdraget skall uppnås vilket jag menar har betydelse för den pedagogiska diskussionen och praktiken.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)