EMOTIONELL TOUCHÉ : En observation av kundbeteende vid köp av vinglas

Detta är en Kandidat-uppsats från Handelshögskolan BBS

Sammanfattning: Problemformulering: Hur viktig är känseln för en viss typ av produkt? Syftet för uppsatsen är att undersöka om, hur och varför känsel är viktig för just vinglas. Vi vill skapa en större förståelse för hur känseln kan påverkas med hjälp av övriga sinnen som syn och doft. Vi har använt oss utav en deduktiv ansats där vi testat hypoteser genom ett experiment. Resultaten som genererats från observationer, har framförallt sammanställts kvantitativt i SPSS men har även tills viss del skett kvalitativt. Utgångspunkten ligger i sinnesmarknadsföring som handlar om hur olika sinnen kan stimuleras för att skapa en ultimat sinnesupplevelse för kunden. Detta har sedan kombinerats med teorier om servicelandskap, kundens upplevelsevärld och konsumentbeteende. Våra resultat visar att känsel är avgörande vid köp av vinglas. Ju längre kunden befinner sig på avdelningen och ju längre de känner på produkten, desto högre blir sannolikheten för köp. Vår studie visar även att en emotionell touché ökar kundernas villighet att köpa exklusivare glas.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)