Metoder mot mobbning – Lärares syn på antimobbningsarbete

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: Under vår utbildning känner vi att vi inte har fått tillräckligt med redskap för hur vi som lärareska arbeta för att motverka att mobbning uppstår. I vår uppsats har vi fokuserat på vilkametoder och arbetssätt som lärare använder sig av för att förebygga och stoppa mobbning.Den litteratur vi har använt oss av har utgått ifrån två perspektiv på mobbning. Det ena är ettindividualpsykologiskt perspektiv, där individer ses som bärare av egenskaper som bidrar tillmobbning. Det andra är ett socialkonstruktivistiskt perspektiv där skolan som socialkonstruktion ses som problematiskt och anledning till att mobbning uppstår. Vi har valt attundersöka lärares definitoner av mobbning för att ta reda på vilket synsätt de har.Vi har genomfört en kvalitativ studie där vi har vi intervjuat fyra lärare om deras arbete kringmobbning. Intervjuguiden vi har använt oss av har varit halvstrukturerad vilket betyder att vihar haft några huvudfrågor och sedan lagt till egna följdfrågor beroende på lärarnas svar.Sedan har vi analyserat deras svar genom att utgå från våra frågeställningar.Tendensen vi har sett är att lärare ser på mobbning ur ett individualpsykologiskt perspektiv.Detta innebär att eleverna ses som bärare av problembeteenden som orsakar mobbning. Detinnebär att stort fokus läggs på förebyggande metoder som förändrar elevers beteenden. Vihar också sett att lärarna inte använder sig av endast en metod för att förebygga och stoppamobbning, utan att blandar de delar av olika metoder som de anser är bra. Då dessa metoderhar olika bakgrunder och är framtagna för olika syften bidrar detta till att den röda tråden imobbningsarbetet kan försvinna, vilket kan försämra resultaten av antimobbningsarbetet iskolorna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)