Vem är kund i den här samhällsinnovationen? : Utvärderingskriterier för en digital affärsmodellsmöjlighet

Detta är en Magister-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

Författare: Carolin B Carlsson; [2022]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Allt fler verksamheter med mål att skapa samhällspositiva värden har på grund av ökad konkurrens behövt frångå en finansieringsmodell som bestått av bidrag och donationer till att omfamna en mer affärsliknande finansieringsmodell. Ett sätt att i större utsträckning skapa inkomstkällor som de själva kan styra över är att utveckla verksamhetens affärsmodell (Ko & Liu, 2020).  Samtidigt som det vuxit fram ett behov av ekonomisk utveckling inom den ideella sektorn har nya digitala teknologier förändrat hittills beprövade sätt att göra affärer (Nahrkhalaji et al., 2018; Volberda et al., 2021). Många verksamheter påbörjar en digital transformation, men flertalet upplever att slutresultatet inte medför den måluppfyllnad som är önskvärd (Volberda et al., 2021).Det finns nämligen risker med att implementera en affärsmodell med fokus på digitala teknologier utan att affärsmodellen först utvärderats i tillräcklig omfattning, till exempel att den digitala affärsmodellen utformas utan att förstå det faktiska kundvärdet den ska leverera, att utökad nytta utlovas utan att till fullo ha implementerat nödvändig organisatorisk infrastruktur eller kompetens, att den digitala möjligheten omfamnas utan att förstå hur vinst- eller kostnadsstrukturen fungerar (Linde et al., 2020). Med bakgrund i avsaknaden av ett ramverk för utvärdering av digitala affärsmodells-möjligheter gällande verksamheter som söker kombinera samhällspositiva värden och en mer affärsliknande finansieringsmodell har denna kollaborativa studie genomförts. Syftet har varit att undersöka i vilken omfattning Linde et al., (2020) ramverk för utvärdering av digitala affärsmodellsmöjligheter är applicerbart för verksamheter som söker kombinera samhällspositiva värden och en mer affärsliknande finansieringsmodell. Studien har även haft som syfte att undersöka vilka eventuella andra frågeställningar än de som finns i Linde et al., (2020) skulle behöva formuleras avseende ett ramverk anpassat till den här typen av verksamhet.  Med utgångspunkt i Ribeiro et al., (2021) Digital Social Innovation Strategy Canvas har en digital produktstrategi och en digital affärsmodellsmöjlighet formulerats. Affärs-modellsmöjligheten har sedan utvärderats utifrån Linde et al., (2020) ramverk för utvärdering av digitala affärsmodellsmöjligheter.  Resultatet visar på den utmaning som samhällsvärde som värdeerbjudande kan vara. Där det nödvändigtvis inte är den grupp som omfattas av samhällsbehovet som är den faktiska kunden i sammanhanget (den som betalar för att samhällsbehovet ska åtgärdas). Vid produktstrategiformulering och vid utformning av ett ramverk för utvärdering av den här typen av verksamhet blir det därför viktigt att nyansera målgruppsarbetet i syfte att särskilja mellan betalare, användare (deltagare) och de som har nytta av att samhällsbehovet tillgodoses. Annars är risken att en digital affärsmodellsmöjlighet formuleras där inkomstströmmarna blir lidande eller helt uteblir. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)