Designparametrars påverkan : En jämförande analys mellan olika marknadsföringskampanjer för en ny produkt

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan Dalarna/Institutionen för information och teknik

Sammanfattning: Bakgrund En framgångsrik lansering av nya produkter är en viktig faktor för ett företags långsiktiga framgång och inom den marknadsföring som används idag så har grafisk design blivit alltmer obligatorisk som kommunikationsform. Företag försöker optimera sin marknadsföring på sociala medier då de blivit en brännpunkt för att informera och forma konsumenters beteende. Healthy homes arbetar med energieffektiva inneklimatlösningar och håller just nu på att lansera en inneklimat-mätare vid namn Sense. Problematiken ligger i att produkten inte har någon tidigare marknadsföring. Syfte Att ge en heltäckande bild av hur en viss typ av varumärke kan kommuniceras mot en tänkt målgrupp med hjälp av olika designparametrar och designparametrarnas betydelse i denna kommunikation. Även till att se vilka andra variabler som kan spela in och hur en lämplig process för att arbeta fram sådan design kan se ut. Metod Metoden utfördes i flera steg där en intervju med ansvarig från företaget initialt genomfördes för att grunda säljargument för kampanjernas utformning. Kampanjerna testades på representanter från företaget för att sedan publiceras på Facebook och Instagram. Därefter analyserades kampanjernas interaktioner. Resultat Intervjun gav en god grund för att formge kampanjerna. Analysen vi-sade att det inte fanns någon nämnvärd skillnad mellan kampanjerna sett till interaktioner, geografi och demografi. Dock lockades till största delen en äldre, manlig målgrupp och Facebook var den medieplattform överlägset gav flest länkklick. Slutsatser Det semistrukturerad intervjuformatet kan passa för att skapa öppen dialog och generera idéer om utformningar. Om det ej finns ett etablerat formspråk så kan det ge större friheter i formgivningen av annonser dock kan känslomässig annonsering kan utgöra en risk via Facebook Ads på grund av deras annonseringsregler. Följder Som yrkesutövare ger studien en bild av att kreativ frihet kan prioriteras högt vid marknadsföring av en ny produkt och/eller varumärke och att en djup förståelse för annonseringsregler på vald plattform kan spara både tid och pengar i marknadsföringsarbete.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)