Prestationsmått vid uppstart : En fallstudie av Northvolt Ett i Skellefteå

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

Sammanfattning: Prestationsmått och dess formulering tillsammans med målsättningsteorin är två vanligtförekommande begrepp i de flesta produktionsenheter. Syfte med studien är att beskrivaoch förklara hur prestationsmått formuleras i en ny produktionsenhet. Examensarbetetbeskriver vikten av medskapande mellan företag och dess kunder. Forskningsområdet äri ett tidigt skede som trots det kan förklara de ytterligare värdeskapande som sker närkunderna samarbetar nära ett tillverkningsföretag. Studien följer en abduktivforskningsansats och utgår från tidigare studier för att utforma en teoretisk referensramsom stöd för detta examensarbete. Insamlingen av primärdata utgick från semistrukturerade intervjuer med öppna frågor som hållits med relevanta aktörer ifallföretaget. För att analysera empirin följer studien Eisenhardts sätt att skapa kunskap.Studien genomfördes vid Northvolt Ett i Skellefteå, en produktionsenhet inom NorthvoltAB som tillverkar litiumjonbatterier till framför allt bilindustrin. Analysen visade att detfinns en interaktion mellan företag och kunder i formuleringsprocessen av prestationsmåttgenom bindande av avtal. Genom empiriska intervjuer har vi lyckats dokumentera attformuleringen delvis utgår från de möten som kontinuerligt sker mellan de som påverkasav och påverkar prestationsmått. Det identifierades även en accepterad risk att användaprestationsmått från ansvariga trots att de inte upplevde mätningarna som fullständigttillförlitliga. I slutsatsen blev medskapande målstyrning en central del avprestationsmåttsformuleringen för företagets produktionsenhet genom samarbete medavtalskrav.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)