Hur gör vi med pojkarna? : En studie om pojkars och flickors betygsskillnader

Detta är en Magister-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

Författare: Jessica Rejdvik; Linda Ekberg; [2021]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Studiens syfte var att visa om det finns arbetssätt och förhållningssätt som är särskilt gynnsamma för pojkar. Vi ville också ta reda på om det finns skolorganisatoriska faktorer som bidrar till att höja kunskapen mellan korrelationen kön/genus och betyg/meritvärde. Problemet som ligger till grund för vår studie är att pojkar generellt har och under en längre tid har haft lägre meritvärde i åk 9 samt att andelen icke godkända betyg generellt är högre hos pojkar.Vi använde oss av den kvalitativa metoden semistrukturerade intervjuer för att samla in empiri till vår studie. Resultatet har vi analyserat utifrån relationell pedagogik. Intervjuerna med respondenterna från sex olika skolor genomfördes via en digital plattform. Resultatet från våra intervjuer visade att anpassade arbetssätt samt ett relationellt förhållningssätt är gynnsamma faktorer i arbetet med att minska betygsskillnaderna. Studiens resultat visade också att kunskap om kön/ genus i förhållande till betyg/ merit är betydelsefullt i arbetet mot en likvärdig skola. Antipluggkultur är ett exempel som flera respondenter lyfter som en svårighet som skolor brottas med i arbetet med att stötta pojkar i deras skolprestationer. Sammanfattningsvis kan sägas att kunskap och medvetenhet, anpassat arbetssätt och relationellt förhållningssätt är faktorer som har en positiv inverkan i syftet att minska betygsskillnaderna. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)