Spring för livet : En studie om barns fysiska aktivitet på rasten i förskoleklass

Detta är en M1-uppsats från Södertörns högskola/Lärarutbildningen

Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka barns fysiska aktivitet i den fria leken i en förskoleklass. I denna fältstudie används observationer under tider då barn leker fritt. Studien kompletterats även med intervjuer. Avsikten med studien är att skapa en förståelse för vad barn väljer att leka och aktivera sig med på en tid som är fri och inte styrd av pedagog, men också om hur pedagoger och miljön är påverkande för barns val av lek. Studien grundar sig på en sociokulturell teori. Forskning visar på att barn idag är inaktiva och det har många negativa påföljder. De slutsatser som studien visar är att de barn som ingår i studien är samtliga fysiskt aktiva i den fria leken, men att pojkar och flickors lekar ser delvis olika ut. Det framkommer i studien att miljö och pedagoger är viktiga komponenter för barns fysiska aktivitet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)