Patientens upplevelse av den prehospitala omvårdnaden vid höftfraktur

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

Sammanfattning: I Skåne permanentades år 2008 vårdprogrammet höftlinjen vilket innebär att patienten redan på skadeplatsen gavs smärtlindring och förberedelser inför kommande operation startades. För att kunna utvärdera och förbättra den prehospitala omvårdnaden krävs forskning av patienternas upplevelse. Syfte: Att belysa patientens upplevelse av den prehospitala omvårdnaden vid höftfraktur. Metod: Elva semistrukturerade intervjuer genomfördes. Analysprocessen utfördes med Graneheim & Lundmans metod för manifest innehållsanalys. Resultat: Det framkom fyra huvudkategorier: att få hjälp vid en höftfraktur- kommunikation- smärta/smärtbehandling- den egna rollen, att vara äldre. Konklusion: Patientens upplevelse av den prehospitala omvårdnaden vid höftfraktur har inte tidigare studerats. Denna studie visade att hjälplöshet, stark smärta och ett professionellt bemötande är gemensamma upplevelser av informanterna. Ambulanssjuksköterskans kunskaper i att ge en god smärtlindring och minska patientens hjälplöshet kan utvecklas.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)