Idrottsförskola? Pedagogers syn på att samverka med idrottsföreningar. : En kvalitativ studie om pedagogers syn på att samverka med idrottsföreningar.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

Författare: Jacqueline Larsson; [2018]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Denna studie har en grund i teorin om outsourcing, som innebär att ett företag eller i detta fall en verksamhet tar hjälp från experter från någon utomstående aktör för att förbättra och höja kvalitén i verksamheten inom ett visst specifikt område. Här är förskolan verksamheten och den utomstående aktören är id- rottsföreningen. Studien har nått sitt resultat genom två stycken fokusgruppintervjuer på två olika förskolor. Resultatet från denna studie visar på att pedagogerna som deltog skulle se po- sitivt på att samarbeta med olika idrottsföreningar. Det ansåg att det skulle vara stor variation på idrottsföreningar då alla barn är olika. Det skulle ske mesta dels i förskolans egna lokaler men något besök för att till exempel avsluta en specifik idrott i dess lokaler vore något att sträva efter. Det framkom tydligt att det inte under några omständigheter får bli tävlings och presentationsbaserat för barnen utan att det viktiga är att det är lekfullt och roligt för barnen. Vissa pedagoger såg problematik i att föreningsidrotten endast har sin verksamhet på kvällar och helger då barnen inte är på förskolan medan andra inte såg det på de sättet alls. Ytterligare resultat som studien bidrog med var att alla informanter har tidigare goda erfarenheter med att samarbeta med aktörer utanför förskolan och menar på att det har positiva effekter på barnen och på verksamheten. I resultatdiskussionen framkommer det att det finns likheter mellan teorin och de resultatet som framkommit från informanterna. Informanterna skulle bland annat använda sig av samverkan med idrottsföreningar för att få egen kunskap men även för att inspirera barnen

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)