Jämställdhet inom gymnasiala e-sportsutbildningar : Hur ser e-sportscoacher på könsfördelning och jämställdhetsarbete inom gymnasieutbildningar?

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

Författare: Johansson Calle; [2022]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att utforska hur könsfördelningen ser ut på gymnasiala esportutbildningar samt ifall jämställdhet är en i av utbildningen. Bakgrunden till denna studie är den tydliga saknaden av kvinnliga figurer, både som spelare och personal påevenemang. På senare tid har en förbättring setts och fler kvinnor har tagit plats inom esporten, ofta då som kommentatorer eller streamers. Teorin som ligger till grund för denna studie är en blandning av Yvonne Hirdmans Genuskontrakt samt Grundad Teori som tillsammans ger studien ett problem och en potentiell förklaring till problemet. Metoden som använts i studien är semi-strukturerade intervjuer där e-sportscoacher på olika gymnasiala utbildningar har intervjuats. Med hjälp av dessa intervjuobjekt hoppas studien få en stadig grund av vad som händer inom svensk e-sport när det kommer till jämställdhet och könsfördelning inom området. Resultatet blev olika teman, trygghet, trakasserier, intagningskrav och brist på coacher som tillsammans kunde påverkar unga tjejers intresse att delta inom e-sporten. Även Hirdmans teori om Genuskontraktenkunde identifieras och därmed bekräftas ligga som grund till problemen som studerats. Samtliga utbildningar rapporterade om att arbete med jämställdhet och könsfördelning är problem som utbildningarna jobbar aktivt med för att tjejer ska kunna utöva e-sport på gymnasial nivå.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)