Rum för estetisk verksamhet ­ En fältstudie på fyra gymnasieskolor

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Författare: Helèné Hellberg; Kristina Sjöbäck; [2007]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: I vår fältstudie har vi studerat ämnet estetisk verksamhet och hur det förhåller sig tillLpf-94 och filosofen John Deweys tankar. Hans idéer har präglat hela svenska skolanoch dess läroplaner. Enligt filosofen Deweys tankar finns det ett växelspel mellanindividens utveckling, skola, samhälle och demokrati. Syftet med vår undersökning harvarit att få fördjupade kunskaper i gymnasieämnet estetisk verksamhet i relation tilldeliberativ demokrati och växande. Präglas bildundervisningen av Lpf-94:s tankar omdemokrati och växande? Vad i läroplanen, Lpf -94 tar upp Deweys tankar om 1.Demokrati och . Växande?Vi har valt att göra en kvalitativ undersökning, en fältstudie med fenomenologiskforskningsansats på fyra gymnasieskolor. Med hjälp av observationer och intervjuer harvi forskat och bearbetat materialet. Genom analysen av vårt resultat har vi sett tvåtendenser som kännetecknar ämnet estetisk verksamhet. Den ena inriktningen är ettämnesövergripande och dynamiskt förhållningssätt till ämnet och elevernas lärande.Den andra tendensen handlar om att ämnet ofta befinner sig i marginalen av skolansövriga verksamhet, utan att påverka skolan inriktning i sin helhet.Genom vår fältstudie fick vi en unik möjlighet till en djupare kunskap och förståelseför hur verkligheten ser ut för bildlärare och elever i deras vardagliga arbete i ämnetestetisk verksamhet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)