Retorikens roll för pedagogiken

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Pedagogik

Sammanfattning: Denna uppsats tar sin utgångspunkt i vad retoriken och pedagogiken kan ha för nytta av varandra. Jag argumenterar för att båda ämnena bör ses som systerämnen som har mycket mer gemensamt än vad som kommer till uttryck, åtminstone inom pedagogiken. I gränssnittet mellan de båda ämnena finner vi vad de har gemensamt och vad de borde ha gemensamt. Uppsatsen utforskar två områden. För det första kommer ett antal konkreta retoriska strategier att presenteras, för det andra kommer jag att titta på normerande attityder som finns inom de båda ämnena. Mina slutsatser är att det finns god grund för pedagogiken att försöka dra nytta av och närma sig ämneskunskaper som finns inom retoriken. Min analys visar att lärarkandidaters uppfattningar om sin egna pedagogiska utbildning innehåller retoriska situationer som lärarkandidaterna inte behärskar p.g.a. avsaknaden av retoriska färdigheter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)