Pedagogers syn på barns riskfyllda lek i förskolans utomhusmiljö : En intervjustudie

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

Författare: Janina Kariniemi; [2024]

Nyckelord: Förskola; pedagoger; riskfylld lek; risktagande;

Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka hur förskolans pedagoger ser på barns möjligheter att utmanas till riskfylld lek i förskolans utomhusmiljö. Studien utgår ur ett sociokulturellt perspektiv och Gibsons teori om handlingserbjudanden i den fysiska miljön. För att besvara syftet har kvalitativa intervjuer med fem pedagoger i tre förskolor genomförts. Resultatet visar att pedagogernas syn på riskfylld lek till största del beror på deras egna erfarenheter. Pedagogerna delar uppfattning om vad riskfylld lek kan vara och vilka positiva sidor den har för barnen. Den negativa sidan av riskfylld lek är att barnen kan skada sig. Resultatet visar även att flera av pedagogerna upplever att en samsyn i arbetslaget eller på förskolan gällande riskfylld lek saknas. Möjligheter till riskfylld lek skapas enligt pedagogerna genom att vistas i naturen i närheten av förskolan och med icke färdigt och löst material som har ett fritt handlingsutrymme.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)