Framtagning av kontrollmätningstekniker för byggnader genom en lead user-studie

Detta är en Magister-uppsats från Fakulteten för ekonomi, kommunikation och IT

Sammanfattning: TeliaSonera har sedan ett tag tillbaka inlett ett projekt med ett antal företag inom byggbranschen. Projektet går ut på att ta fram kontrolltekniker som kontinuerligt mäter en byggnads tillstånd genom hela dess livstid, så att eventuella brister kan upptäckas innan de blir till ett problem. Med andra ord är tanken att ha någon form av teknik som kontinuerligt avläser diverse egenskaper i en byggnad som exempelvis fuktighetshalten i väggarna, om ventilationen fungerar som den ska och halten av olika ämnen i luften. Det praktiska syftet var att verifiera om trenden kontinuerlig kontrollmätning efterfrågas genom att ta kontakt med branschexperter inom såväl byggbranschen som vissa andra parallella branscher och se om även de uppmärksammat denna. Under antagandet att de gjort det, var intentionen vidare att försöka urskilja de så kallade lead users. Lead users är användare vilka erfar behov före marknaden som helhet samt som är benägna till att vara innovativa, då en lösning på deras behov förväntas medföra stor nytta för dem. Under förutsättning att det varit möjligt att urskilja denna typ av användare var avsikten att därefter ta reda på vilka behov respektive lösningar som de uppfattade i samband med denna trend. För genomförandet av undersökningen valdes en kvalitativ forskningsansats. Vid insamlandet av empirin användes telefonintervjuer där personer verkande inom byggbranschen samt andra parallella branscher, som också använder sig av diverse kontrolltekniker, intervjuades. Den empiri som erhölls analyserades mot bakgrund av teorier inom ämnet. De centrala teorier som tas upp är bland annat lead user-begreppet, lead user-metoden samt svårigheter vid implementering av innovationer på marknaden. I slutsatsen konstaterades att såväl trenden; kontinuerliga kontrollmätningar som lead users existerar inom byggbranschen. Dock visade sig urskiljningen av dessa användare vara enklare i teorin än i praktiken. Avslutningsvis identifierades även ett antal behov respektive lösningar som lead users uppfattade i samband med denna trend.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)