You[and me]Tube : En studie om relationens betydelse vid marknadsföring via influencers på YouTube

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

Sammanfattning: Syfte och forskningsfrågor Syftet med studien är att undersöka relationen mellan influencer och följare på den sociala media plattformen YouTube. Det innefattar hur samspelet mellan kommersiella samarbeten och personal branding påverkar relationen mellan följare och influencer. Utifrån det här syftet utformades två forskningsfrågor: 1. Vilka faktorer har inverkan på trovärdigheten i den relation som förekommer mellan följaren och influencerns personal brand på YouTube? 2. Vad krävs för att följarnas förtroende för influencern inte ska ta skada vid kommersiella samarbeten som sker via influencer marketing på YouTube? Metod Uppsatsen är utformad utifrån en kvalitativ forskningsmetod, som har en deduktiv ansats med inslag av induktion. Empirisk data utgörs av sex semi-strukturerade intervjuer med experter, observation av seminarium, sju enkätintervjuer och 72 enkätundersökningar med följarna. Slutsatser Studiens resultat visar att en relation skapas mellan följare och influencers på plattformen YouTube till följd av den närhet följarna känner till influencerns personliga varumärke, som i längden utvecklas till ett starkt förtroendekapital. Vidare framkom det att relationen i grunden inte påverkas av kommersiella samarbeten då generation Z är formade utifrån ett reklamsamhälle och ser det som en del av innehållet på kanalen. Resultatet visade dock på ett antal faktorer som krävs för att bibehålla den goda relationen – transparens och tydlighet gällande att reklam förekommer, väl matchade samarbeten som ska bidra med något extra samt en kontinuitet i influencerns personal brand. Avslutningsvis visas MCN-nätverkens betydelse för att identifiera mindre influencers, vilka innehar en stark relation och dessutom hög påverkansgrad på sina följare och därmed kan validera företagets budskap på en högre nivå.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)