”Samtycke handlar om så mycket mer än vad man först tror” : En fallstudie om hur elever lär sig samtycke i idrott och hälsa

Detta är en Magister-uppsats från Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

Författare: Frida Mäkelä Strandlund; Josefina Pettersson; [2019]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Sammanfattning Syfte och frågeställningar Studiens syfte är att undersöka hur elever lär sig samtycke i idrott och hälsa. De mer precisa frågeställningarna är: 1. Hur erfar elever samtyckesundervisning och värdegrundsarbete i skolan innan en lektion i idrott och hälsa? 2. Hur erfar elever samtyckesundervisning och värdegrundsarbete efter en lektion i idrott och hälsa? 3. Hur erfar elever utformningen av undervisningen om samtycke i idrott och hälsa? Metod En fallstudie av en lektion där undervisning i och om samtycke genomfördes. Lektionen hölls på ett gymnasium, årskurs ett, inom ramen för den vanliga undervisningen i idrott och hälsa. Ett bekvämlighetsurval skedde i val av skola och klass. Hela klassen deltog på lektionen och sex av eleverna blev intervjuade innan och efter lektionen. Eleverna som intervjuades blev slumpmässigt utvalda. Intervjuer var semistrukturerade vilket motsvarar studiens kvalitativa ansats. Insamlad data analyserades och de med hjälp av variationsteorin, där lärande och lärprocesser utgår från erfarenhet och att erfara. Resultat Resultatet visar att eleverna inte har erfarit undervisning i och om samtycke under gymnasietiden men att de däremot har erfarit viss undervisning i värdegrundsarbete. Till följd av studiens lektion har majoriteten av eleverna urskilt nya aspekter av samtycke och därmed fått ett nytt synsätt och lärande. Det som bidrog till detta var variationen i undervisningen samt elevernas tidigare erfarenheter. Resultatet visar att den teoretiska delen med inslag av praktiska övningar var mer givande än enbart praktiska delen i idrottshallen. Slutsats Slutsatsen är att elever kan lära sig samtycke genom variation av både teoretiska och praktiska inslag. Enligt variationsteorin sker ett nytt lärande genom; simultanitet (tidigare erfarenheter), urskiljning (nya aspekter) och variation. Ett antagande kan dock göras om att alla tre begreppen inte är nödvändiga för att ett lärande om samtycke ska kunna ske. Simultaniteten kan påverka lärandet men utifrån studiens resultat ser vi att den inte har en vital betydelse för lärandet hos alla elever. Lektionen som genomfördes kan vara ett exempel på hur man kan gå tillväga för att arbeta med samtycke i idrott och hälsa. Dock kan vissa förändringar kring undervisningens utformning behövas för att ett lärande i större utsträckning ska kunna ske. Dessa slutsatser är kopplade till studiens elevgrupp och behöver nödvändigtvis inte fungera för alla elever.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)