“Det är ju svårt men man får ändå försöka” En studie om hur lärare i fritidshem ser på sitt pedagogiska uppdrag kopplat till religion

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Sammanfattning: I denna studie undersöks hur lärare i fritidshem ser på sitt pedagogiska uppdrag i förhållande till religion. Frågeställningar som studien behandlar rör vad lärarna uppfattar som religiösa uttryck, hur de ser på sitt pedagogiska uppdrag och hur de bemöter elever i situationer som berör religion. Denna kvalitativa undersökning har genomförts med hjälp av intervjuer med lärare i fritidshem och fritidspedagoger. Totalt sju personer intervjuades för att generera den empiri som ligger till grund för studiens resultat. Materialet är sedan analyserat med hjälp av Smarts teori om religion som ett flerdimensionellt fenomen (Reimers, 2019), med olika hållningar inom värdepedagogik (Thornberg, 2004) och med hjälp av begreppet mikroaggressioner (Murray, 2020). Studiens huvudsakliga resultat visar på att lärare i fritidshem upplever att deras pedagogiska uppdrag kopplat till religion är svårt samt att de ofta har ett omedvetet förhållningssätt som riskerar att osynliggöra eller förminska elevers religiösa tankar och erfarenheter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)