Hur tar man på sig den digitala kostymen? : möten på distans under pandemin

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Retorik

Sammanfattning: De som har blivit tvungna att anpassa sig till digitala möten har antagligen känt att skillnaden på kommunikationen förändras från fysiska möten. Många blev tvungna att anpassa sig till videomöten på grund av Corona-pandemin. Flera branscher har behövt ställa om till att kommunicera på distans för att kunna fortsätta sitt arbete. Den digitala videoplattformen Zoom hade tio miljoner mötesdeltagare dagligen i december 2019. Under de kommande fyra månaderna hade de dagliga mötesdeltagarna ökat till 300 miljoner (april 2020). Syftet med denna uppsats var att undersöka vad som forskats på kring videomöten och vad den har undersökt med avseende på kommunikation samt vilka samstämmigheter som finns. Med hjälp av en integrerad litteraturöversikt påvisar resultatet att oberoende av forskningsområde och frågeställningar har flera av de femton utvalda artiklarna tagit upp liknande resultat. Den retoriska teorin möjliggjorde diskussion som i sin tur kan skapa en förståelse för retoriska och kommunikativa aspekter som tagits upp under analysen. Förhoppningen är att läsarna ser nyttan med retoriken som verktyg och vad den kan hjälpa oss att se när vi tittar på olika kommunikationssituationer. I denna uppsats har jag endast använt mig av retorisk teori för att möjliggöra en bredare diskussion kring uppsatsens resultat, men det finns även intressanta metoder inom retoriken. Trots att många tvingades in i en pandemi där social distansering var ett krav, så mynnade det i slutändan ut i att många trots alla utmaningar verkar trivas i den digitala kostymen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)