Konsten att bygga en stark & värdefull varumärkesidentitet

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Forskningsfråga: Hur presenteras reklamfilmer av ett nytt varumärke för att bygga en stark och värdefull varumärkesidentitet? Syftet: Syftet med studien är att urskilja vad det är i Polestars reklamfilmer som skapar dess styrka i varumärkesidentiteten och hur reklamfilmerna porträtterar varumärkets identitet och personlighet. Denna studie syftar till att bidra med insikt och kunskap hur varumärken kan dra nytta av vikten att förmedla en stark varumärkesidentitet via reklamfilmer. Metod: Studien har genomförts med kvalitativ metod och ett abduktivt synsätt för att besvara frågeställningen och stärka syftet. Studiens huvudämne inom reklamfilmer bygger på dialog mellan praktiskt gestaltande och teori. Jämsides har kvalitativa intervjuer genomförts med experter inom marknadsföring och varumärke både internt och externt i syfte att undersöka varumärkesidentiteten och de olika aspekterna av filmerna. Därför har kvalitativ innehållsanalys för fyra reklamfilmer och tematisering av intervjuerna genomförts som analysverktyg. Teoretiska perspektiv: Den teoretiska basen utgår från varumärkesidentitet och kring dess befintliga teori och forskning. Därutöver behandlas David och Jennifer Aakers modeller: Brand Identity model och Brand Dimensions model relaterat till varumärkesidentitet. Digital storytelling används även för att ta reda på hur företaget utnyttjar berättelser och vilka effekter som uppstår för varumärkesidentiteten. Slutsats: Med stöd från teori och analysmetoder kan vi konstatera att Polestars framställning av varumärkesidentitet i reklamfilmer sker via digital storytelling och varumärkespersonlighet som förekommer i hög utsträckning, vilket är en bidragande faktor till Polestars varumärkesbyggande identitet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)