Handledares ambitioner : Hur berättar handledare om den information och utbildning de fått och vad de har för ambitioner med sitt handledande

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Utbildningsvetenskap

Författare: Mikael Holm; [2012]

Nyckelord: handledning; arbetsplatsförlagd utbildning;

Sammanfattning: Med lång erfarenhet från yrkeslivet inom hotell- och restaurangbranschen där jag handlett elever under utbildning ser jag nu som ansvarig för undervisningen på skolan elevernas praktik ur ett annat perspektiv. Vi befinner oss för närvarande i skarven mellan två läroplaner, Läroplanen för de frivilliga skolformerna 94 [ Lpf 94] och Gymnasieskola 2011 [ Gy 11]. Yrkesutbildningarna inom gymnasieskolan går från att ha varit yrkesförberedande till att göra eleverna väl förberedda för yrkesexamen så att de enligt skolverket (Gymnasieskola 2011) kan börja jobba direkt efter skolan. Arbetsplatsförlagd utbildning [ APU] ersätts av arbetsplatsförlagt lärande [APL] med i stort sett oförändrad omfattning och krav. Dock kan man notera att huvudmannen/ skolan har befriats från kravet att anordna utbildningar för handledare vid behov. Det föreskrivs i gymnasieförordningen (1992:994,4 kap. 14§) att den elev som deltar i APL ska ha en handledare som har nödvändiga kunskaper och erfarenheter för uppdraget och som i övrigt bedöms lämplig att vara handledare. Handledaren är inte anställd av skolan utan anställd av arbetsplatsen men påtar sig ansvaret att utbilda och bedöma eleven under dennes praktik på företaget. Man menar också att samverkan mellan skola och arbetsliv måste stärkas för att säkerställa en hög kvalitet i utbildningen. Ett sätt att göra det är lokala programråd vilka ska bidra till en organiserad och nära samverkan mellan skola och bransch. APL ska också bidra till att eleven genom att vistas i yrkesgemenskapen på en arbetsplats ska förstå yrkeskulturen och utveckla en yrkesidentitet. Mot bakgrund av detta är syftet i min undersökning att undersöka hur handledare som handleder APU-elever från restaurangprogrammet berättar om den information och utbildning de fått inför sin handledning av elever. Dessutom vilka ambitioner har handledare med sitt handledande. I min studie har jag valt att använda mig av benämningen APU, av den enkla anledningen att de elever som går i åk 2 och 3 fortfarande gör sin praktik inom ramen för APU. De elever som började sin utbildning hösten 2011 kommer att göra sin praktik inom ramen för APL. De handledare jag intervjuat har bara handlett APU-elever.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)