Gemensamt, värdefullt och viktigt : En kvalitativ studie om kollegiala lärandets betydelse vid bedömning i särskolan med inriktning ämnesområden

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

Sammanfattning: Att arbeta i särskolan med inriktning ämnesområden upplevs som komplext och svårt, framför allt när kunskapsbedömningar ska göras. Syftet med den här studien är därför att öka förståelsen och bidra med kunskap om det kollegiala lärandets betydelse vid bedömning utifrån några lärares erfarenheter och upplevelser. Metoden som har använts är kvalitativ med halvstrukturerade intervjuer med en intervjuguide (bilaga 2) som grund. Intervjuer har genomförts på 8 lärare som är verksamma i fyra olika kommuner i Sverige både i grundsärskola och gymnasiesärskola. Den tematiska innehållsanalysen visar att upplevelsen är komplex när det kommer till bedömning och indikerar på att det finns ett dilemma gällande läroplanen då den anses ha stort tolkningsutrymme. Analysen utgör det kollegiala lärandet som betydelsefullt, värdefullt och viktig för kompetensutveckling. Betydelsen för avsatt tid för kollegialt lärande med en tydligt struktur och organisation framgår som viktig. Summan av dessa resultat i studien kan vara av den anledningen viktiga att beakta ur ett skolutvecklingsperspektiv för särskolan med inriktning ämnesområden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)