En inblick i åtta skolkuratorers arbete mot mobbning

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

Sammanfattning: Syftet med undersökningen är att få en bild av hur ett antal skolkuratorer arbetar med eventuellt förekommande mobbningsproblematik vid sina respektive skolor. I samband med detta hoppas vi få en inblick i hur arbetet mot mobbning ser ut rent organisatoriskt, det vill säga på vilken nivå beslut tas och vilka skyldigheter som ligger på kuratorn. Vår frågeställning är; Finns det någon handlingsplan mot mobbning i skolan, och i så fall, hur ser den ut? Vad är skolkuratorns roll i arbetsprocessen kring mobbning? Hur upplever skolkuratorerna att skolans organiserade arbete gällande mobbning fungerar i realiteten? Vi har använt oss av kvalitativ metod där vi har intervjuat åtta skolkuratorer inom och utanför Göteborg. Undersökningen utgår från ett fenomenologiskt perspektiv. Intervjuerna har analyserats genom meningskoncentrering utifrån byråkratiteori och tidigare forskning inom området. Resultatet av vår undersökning visar att samtliga skolor har en eller flera handlingsplaner mot mobbning i skolan och de ser ut på olika sett. Undersökningen visar att skolkuratorn har en indirekt roll i arbetsprocessen kring mobbning. Skolkuratorerna upplever att skolans organiserade arbete gällande mobbning fungerar väl i sin helhet. Det finns emellertid önskemål om sådant som skulle kunna förbättras. Konklusionen är att skolkuratorerna framstår som en resurs i skolans organiserande arbete gällande mobbning. De är även en resurs genom att hålla individuella uppföljande samtal, vara samtalsledare och medlare.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)