Vane-engagemang inom online-handel : En studie om vane-engagemang och kognitiv kundupplevelse

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

Sammanfattning: Syfte: Den här studien presenterar en ny vinkel på forskning inom engagemang och kundupplevelser. Studiens syfte är att undersöka hur konsumenters köpbeteende påverkas av vane-engagemang inom onlineshopping, samt att se hur kvalitén på den kognitiva kundupplevelsen påverkar vane-engagemanget. Metod: Studien utfördes genom en kvantitativ enkätundersökning. 134 respondenter deltog, varav 128 av dessa svar analyserades. Enkäten innehöll 57 frågor och var uppdelad i fem kategorier som representerade olika typer av produkter som inhandlas online. Vidare delades enkätens kategorier upp i två delar som var inriktade på vane-engagemang och kognitiv kundupplevelse. Inga kriterier fanns för deltagande och bortfallet skedde på grund utav en kontrollfråga i slutet på enkäten. Resultat & slutsats: Studiens resultat påvisade att majoriteten av respondenterna hade ett vane-engagemang gentemot enstaka hemsidor när de handlar inom alla produktkategorier. Den starkaste anledningen till detta är att bekvämligheten i vanan främjade detta beteende. En annan upptäckt som gjordes under studien var att kvalitén på den kognitiva kundupplevelsen har en tydlig påverkan på vane-engagemanget. Till sist så visade resultatet att vilket kön respondenten hade spelade en massiv roll i hur starkt vane-engagemanget var inom vissa av kategorierna. Examensarbetets bidrag: Studien har bidragit med ny information angående vane-engagemang och kognitiva kundupplevelser inom online-handel. Upptäckten att könen skiljer sig åt inom vane-engagemang är en synvinkel som inte tidigare tagits upp. En annan upptäckt är att den kognitiva kundupplevelsen kan påverka de autonoma responserna i individens beteende. Dessutom har studien bekräftat mängder med tidigare information som enbart tillämpats inom fysiska miljöer. Förslag till vidare forskning: Forskning kring samma ämne fast med en annan metod. Kvalitativa intervjuer eller experiment hade skapat djupare förståelse för ämnet. Hur påverkar vardaglig stress vane-engagemang hos konsumenten och könets påverkan på vane-engagemang?

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)