“Det ni gör – gör ni för landet!” : En studie om barns och ungas insatser i Sverige under andra världskriget.

Detta är en L3-uppsats från Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Utbildningsvetenskap

Författare: Jonatan Stjerna; [2013]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att ta reda på om, och i så fall hur synen på barnen förändrades under andra världskriget samhällsomdaning. Syftet är också att i uppsatsen beskriva de insatser som Sveriges unga gjorde under den kristid som andra världskriget vållade Sverige. Materialet ska sedan kunna användas till att bredda historieundervisningen på området: andra världskriget. Frågeställningarna för uppsatsen är de följande; 1. a) Vilka sorters arbete utförde de svenska barnen och ungdomarna under andra världskriget?b) I vilken omfattning arbetade barnen och ungdomen?  2. Hur mobiliserades de svenska barnen och ungdomarna?3. a) Vad var samhällets och skolans syn på barnens insatser och hur uttrycktes det?  b) Förändrades relationen mellan vuxna och de unga under kriget? 4. Skedde någon förändring synen på barn och barndom under krigstiden i Sverige? Hur såg denna förändring i så fall ut? Det Sveriges barn och ungdom engagerade sig i var framförallt civilt försörjningsarbete. De insatser som Sveriges unga gjorde studeras i koppling till åldersfrågor, organisatoriska frågor och med frågor om hur synen på barnen kom att förändras under kristiden.  Det formuleras också om relationer mellan olika åldersgrupper i samhället kom att förändras. Barnen arbetade med insamlingsarbete som exempelvis var inriktat på medicinalväxter, gummi, skrot och spillved. Dessa insamlingsinsatser organiserades dels utifrån skolan med hjälp av lärare som inspirerade, administrerade och ledde. Insamlingsinsatserna gjordes också utifrån volontära organisationer som Sveriges ungdomsberedskap. Utöver insamlingsarbete av material gjorde de unga även välgörenhetsinsamlingar för att stötta nödlidande i framförallt Norge och Finland. Jordbruk runt om i Sverige fick också ta emot arbetsstöttning, av det stora antalet barn och ungdom som gjorde en insats under kriget. Till sist sammanfattas och analyseras resultatet där den gemensamma nämnaren är att ungdomen gjorde en stor arbetsinsats och att detta förändrade relationerna mellan skolan/vuxenvärlden och de unga.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)