Att behålla bankanställda - En kvalitativ studie om employee retention utifrån ett identitetsperspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Svenskar byter jobb allt oftare och denna rörlighet på arbetsmarknaden är kostsam för arbetsgivarna. Då det har visat sig att frivillig personalomsättning i många fall skulle kunnat kunnat motverkas av arbetsgivaren är det relevant att utforska hur organisationer kan arbeta med bibehållandet av personal. Ett samlingsbegrepp för åtgärder som syftar till att främja bibehållandet av personal är employee retention. För närvarande befinner sig Sverige i en lågkonjunktur, samtidigt har lärdomar dragits av svenska företag efter rekryteringsutmaningar under pandemins återhämtningsperiod, varför de insett värdet i att besitta relevant kompetens inför när konjunkturen väl vänder. Det har framkommit att medarbetare inom banksektorn för närvarande upplever hårt tryck och att de upplever en hög stress, vilket kan utgöra en risk för ökad frivillig personalomsättning. Tidigare forskning har visat att medarbetares intentioner till frivillig personalomsättning kan undersökas utifrån social identifiering. Mot denna bakgrund har denna studie ämnat undersöka bankmedarbetares uppfattningar om employee retention utifrån den sociala identitetsteorin. Studien syftar till att fördjupa förståelsen för hur organisationer inom bankbranschen kan arbeta proaktivt med att behålla sin personal. För att uppnå syftet med studien besvaras forskningsfrågan om hur företag inom banksektorn kan arbeta med identitetsskapande för en ökad employee retention. Empiri har samlats in genom kvalitativa intervjuer med tio medarbetare inom banksektorn och analyserats genom studiens teoretiska referensram som bygger på social identitetsteori, organisationsidentitet och professionell identitet. Studien har funnit att organisationer inom banksektorn kan arbeta med identitetsskapande för att främja employee retention på flera olika sätt utifrån de tre områdena social identitet, organisationsidentitet och professionell identitet. Inom dessa områden identifierades åtta olika teman som dessa organisationer kan arbeta med vilka är samhörighet och gemenskap, kunskapsdelning, bekräftelse, identifiering med organisationen, identifiering med gemensamma värderingar, anknytning till organisationen, yrkesutveckling och relationen mellan medarbetare och kund. Det framkommer att de tre olika identiteterna i vissa sammanhang samverkar, men i andra kontexter konkurrerar. Studiens insikter kan vara till hjälp för att främja medarbetarnas känsla av tillhörighet till organisationen under rådande konjunkturella läge i Sverige där det uppmärksammats att medarbetare kan uppleva ensamhet i sina roller och kompetenser, men kan också vara applicerbara i andra kontexter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)