"But they do not suffer less because they have no words" : En analys av djurrätt i Black Beauty och Charlotte's Web

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

Sammanfattning: Syftet med uppsatsen är att undersöka hur djurrättstankar skildras i de två välkända barnböckerna Black Beauty och Charlotte’s Web. Uppsatsen utgår ifrån frågeställningar som fokuserar på hur relationen mellan djur och människa ser ut,hur djurrättstankar kommuniceras i böckerna och vilka likheter/skillnader det finns i behandlingen av djuren i de båda böckerna. Tidigare forskning på djurrättsfrågor i barn- och ungdomslitteratur har haft ett brett perspektiv och fokuserat på hur olika djurrättsfrågor tagits upp i olika skönlitterära exempel. Tidigare forskning av Black Beauty har fokuserat på relationen mellan människa och djur. Den fokuserar på hur den påverkas av speciesism och av att människan dominerar. Tidigare analys av Charlotte’s Web har fokuserat på grisens subjektivitet och hur det är människornas påminnelse av denna som räddar Wilburs liv.I uppsatsen görs en kvalitativ analys där mening försöker hittas i texterna för att få en förståelse av hur djurrätt framställs i böckerna- Uppsatsen gör även en analys av relationen mellan text och bild i Charlotte’s web, samt en komparativ analys mellan de båda verken. Uppsatsen utgår ifrån ett ekokritiskt perspektiv där bland annat begreppet antropomorfisering är relevant. Critical Animal Studies är också en relevant teori för uppsatsen och framförallt begreppet speciesism. Analysen visar på hur djurrättstankarna förmedlas genom hur djuren i böckerna uttrycker sina känslor och att slakt och djurmisshandel problematiseras. Budskapen i verken är att djur vill leva och må bra och att det lönar sig att vara vänlig mot djuren då djuren i böckerna belönar vänlighet med vänskap. Båda böckerna förmedlar också djurens subjektivitet och att djuren har ett eget värde och inte bara ett värde i vad de kan göra för människan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)