"Leveransen skall vara framme igår" : En kvalitativ fallstudie om koordinationsarbete inom transportorganisationer

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Företagsekonomi

Författare: Daniel Ivares; Tomas Larsson; [2015]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Titel: “Leveransen skall vara framme igår” - En kvalitativ fallstudie om koordinationsarbete inom transportorganisationer Nyckelord: Informationssystem, Kommunikation, Koordination, Koordinationsmekanismer, Systematiskt tankesätt. Problembakgrund: Som en följd av att organisationer och industriellt tänkande successivt har förändrats så har även intresset för nya koordinationsprocesser ökat. Det ställs idag högre krav på anpassbarhet och variation, tekniska framsteg inom information- och kommunikationsteknologi samt uppluckring av organisationsgränser. Forskningen har hittills visat ett begränsat intresse för att studera samspelet mellan olika typer av koordinationsprocesser. Vidare visar även forskning på att transportbranschen är i behov av extra uppmärksamhet där organisationerna kommer behöva lägga ett allt större fokus på organisering av interna processer. Problemformulering: Hur kan transportorganisationer effektivisera sitt koordinationsarbete mellan interna enheter? Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka hur transportorganisationer kan effektivisera sitt koordinationsarbete mellan interna enheter. Detta möjliggörs genom att först identifiera vilka koordinationsprocesser som upplevs tillfredsställda och vilka som skapar begränsningar i det dagliga arbetet. Vidare ämnar uppsatsförfattarna med stöd av en teoretisk referensram presentera åtgärdsrekommendationer gällande effektivisering av koordinationsarbete. Teori: Studiens teoretiska utgångspunkter behandlar teorier inom organisation, koordination, kommunikation, informationssystem samt systematiskt tankesätt. Uppsatsens teoridel är uppdelat i två kapitel där det första är en teoretisk bakgrund som introducerar läsaren till grundläggande forskning inom organisationsstrukturer, koordination och kommunikation. Det andra kapitlet, den teoretiska referensramen, bygger vidare på föregående kapitel och presenterar verktyg för effektivisering av intern koordination. Metod: Denna fallstudie har tillämpat ett deduktivt angreppssätt med en kvalitativ forskningsmetod. Utifrån en semistrukturerad intervjuguide har fem intervjuer genomförts med respondenter som har anknytning till fallföretaget. Slutsats: Studien har resulterat i att en teoretisk modell skapats och anpassats mot transportbranschen. Denna är uppbyggd utifrån den analys som utförts på de olika respondenternas intervjusvar i kombination med teoretisk forskning inom området. Modellen ämnar beskriva de koordinationsmekanismer som transportorganisationer bör analysera och utvärdera för att effektivisera sitt koordinationsarbete mellan interna enheter. Resultatet från undersökningen har visat på vikten av att upprätta ett effektivt och organisationsanpassat affärssystem, samt att skapa en helhetssyn som genomsyrar hela organisationen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)