Optimerad kvalitetszon för slutkontroll av cylinderhuvud

Detta är en M1-uppsats från KTH/Tillämpad maskinteknik (KTH Södertälje)

Sammanfattning: Ett behov av att förbättra och utveckla dagens kvalitetzon för cylinderhuvud har framkommit för att kunna hänga med i det ökande kravet på kvalitetsutveckling. Dagens zon är både fysiskt krävande för operatörerna samt att den saknar rätt förutsättningar för ett effektivt arbete. Följderna blir utslitna arbetare samt onödigt höga avsyningsmissar som i slutändan skapar kostnader för Scania. Huvudmålet för arbetet har därför varit att lämna ett lösningsförslag på en optimerad layout samt vad för utrustning denna zon ska innehålla. För att skapa en grundförståelse över problemet utfördes en nulägesanalys och stationen observerades för att se hur personalen arbetade. Intervjuer med operatörer hölls då projektprojektgruppen vill höra deras tankar om vad de ansåg om problemet och vad de hade för behov. En benchmarking samt litteraturstudie utfördes vilket gav en bild av hur projektprojektgruppen skulle gå tillväga samt vilka metoder projektgruppen skulle använda sig av. Med hjälp av diverse kvalitetsverktyg kunde olika brister, behov och rotorsaker lokaliseras. En fokusgrupp samordnades mellan relevanta parter för att kunna få feedback på de layout-förslag som presenterades och på så sätt iterera fram den optimala lösningen. Samtidigt pågick ett konstant sökande efter leverantörer som kunde uppfylla det krav som ställdes på den nya utrustningen som behövdes införskaffas. Ett slutgiltigt lösningsförslag med tillhörande implementeringsplan kunde till sist presenteras där bansystemet hade omarbetats samt att hela avsyningen nu skulle ske i en process istället för två med hjälp av de nya rolloverna. Två stationer skulle arbeta rygg mot rygg avgränsade av bullerdämpande väger med utökade belysning och tillhörande endoskop för samtliga stationer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)