Lågstadieelevers motivation i matematikämnet sett ur ett lärarperspektiv

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

Sammanfattning: Denna studies syfte är att undersöka yrkesverksamma lågstadielärares uppfattningar och erfa-renheter kring lågstadieelevers motivation i matematikämnet. Motivation kopplas här till be-greppen matematikångest och självförmåga som kan ses som två viktiga faktorer för motivat-ion. Studiens frågeställningar handlar om yrkesverksamma lågstadielärares beskrivningar av hur lågstadieelevers motivation, matematikångest och självförmåga synliggörs under matema-tiklektionerna, samt vad lågstadielärarna beskriver som viktiga faktorer för att eleverna ska känna sig motiverade. Den metod som användes var semistrukturerade intervjuer, där 10 yrkes-verksamma lågstadielärare deltog. Det empiriska materialet analyserades därefter med hjälp av en tematisk analys. Ur det empiriska materialet utkristalliserades två huvudteman utifrån lärar-nas beskrivningar av vad som är viktiga faktorer för att eleverna ska känna sig motiverade under matematiklektionerna: en varierad undervisning och ett gott klassrumsklimat. Lärarnas beskriv-ningar av sina upplägg av matematikundervisningen visar hur de på olika sätt försöker utforma en varierad undervisning för att stärka elevernas motivation. Detta gör de främst genom att använda sig av individuellt arbete, praktiskt arbete och att låta eleverna få lära tillsammans. Lärarna poängterar även vikten av att skapa ett gott klassrumsklimat för att stärka elevernas motivation i matematikämnet. Detta gör de genom att förebygga och motverka matematikång-est, skapa goda klassrumsstrukturer samt arbeta för att stärka elevernas självförmåga, exempel-vis genom att individanpassa uppgifter, skapa tydliga klassrumsregler och klassrumsnormer samt berömma och uppmuntra eleverna. Vid en jämförelse mellan lärarnas beskrivningar och tidigare forskning framträder många likheter, bland annat de digitala verktygens positiva inver-kan på elevers motivation. Genom att analysera det empiriska materialet utifrån motivations-teorierna självbestämmandeteorin, förväntan-värde-teorin och målorienteringsteorin blir det tydligt att lärarnas beskrivningar av lågstadieelevers motivation i matematikämnet speglas i var och en av dessa tre teorier.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)