Det pojkar kan göra, kan också flickor : En studie om jämställdhet i matematikundervisningen.

Detta är en Magister-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

Författare: Emma Lindroth; Johanna Olsson; [2018]

Nyckelord: matematik; jämställdhet; genus; Sverige; Ghana;

Sammanfattning: Inledning:  Studien har syftat till att undersöka jämställdhet i matematikundervisningen i två olika länder, Sverige och Ghana. Detta genom att undersöka verksamma lärares tankar kring flickors och pojkars uppträdande i matematikundervisningen samt hur lärarna anser att de agerar gentemot flickor och pojkar och hur de behandlar dem. Hur talutrymmet i klassrummet fördelas har också undersökts. Det vill säga hur många gånger en flicka ges ordet och hur många gånger en pojke ges ordet, hur många gånger respektive kön ber om ordet, samt hur läraren bemöter de elever som pratar rakt ut. Syfte: Syftet med studien är att jämföra svenska och ghananska lärares tankar kring och agerande för jämställdhet i matematikundervisningen. Metod: Studien har genomförts med hjälp av två forskningsmetoder, observation samt self-report. I studien har sex klassrumssituationer observerats, tre i Sverige och tre i Ghana. De lärare som observerats är även de lärare som har besvarat self-reporten. Genom observation har vi samlat in studiens kvantitativa data som består av hur talutrymmet i klassrummet fördelas samt hur elever som talar rakt ut bemöts av läraren. Med hjälp av metoden self-report har lärarnas upplevelser av flickor och pojkar (som grupp, generellt) i matematikundervisningen samt lärarnas tankar kring sitt agerande och bemötande av flickor och pojkar i matematikundervisningen synliggjorts. Resultat: Studiens kvalitativa resultat visar att samtliga lärare som deltog i studien anser att pojkar tar för sig mer under matematikundervisningen samt visar en större tilltro till sin egen förmåga. Lärarna menar att de strävar efter att behandla flickor och pojkar likvärdigt. Studiens kvantitativa resultat visar att pojkar ges mer talutrymme i undervisningen, sannolikheten är större att en pojke som ber om ordet får det än att en flicka som ber om ordet får det. Vidare visar resultatet att sannolikheten att en flicka som talar rakt ut blir besvarad är större än för en pojke. En pojke blir istället i större utsträckning ignorerad om han talar rakt ut än vad en flicka blir. Resultatet av studien visar att skillnaderna var större inom respektive land än mellan länderna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)