Sökning: "öva skriva"

Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade orden öva skriva.

  1. 1. "Pennan fungerar alltid" : Samspelet mellan skrivandet för hand och det digitala skrivandet i undervisningen - en fenomenografisk studie på lärare i årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Alexandra Mattsson; [2023]
    Nyckelord :Digitalt skrivande; Skrivande för hand; Skrivlust; Skrivundervisning; Skrivutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med förståelse för hur lärare kombinerar skrivande för hand och digitalt skrivande i sin undervisning i årskurserna 1–3. Studien syftar även till att synliggöra hur lärarna anser att skrivsätten bidrar till elevers skrivutveckling i helhet. LÄS MER

  2. 2. "Då kan man säga att man har två hjärnor i stället för en" : Lågstadielärares och elevers syn på samarbete vid berättelseskrivande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Martina Horst; Louise Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Samarbete; proximal utvecklingszon; utmaning; stöttning samt kognitiva; sociala; emotionella aspekter;

    Sammanfattning : Denna empiriska studie undersöker elevers och lärares upplevelser och erfarenheter av elevsamarbete i lågstadiet. Empirin består av intervjuer med 19 elever och 3 klasslärare som samlades in i samband med att eleverna ombads skriva en berättelse i par. LÄS MER

  3. 3. Att föreställa sig andra komplext : En litterär studie i hur John Greens Pappersstäder kan kopplas till värdegrunsarbetet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Lara-Theresa Luthardt; [2023]
    Nyckelord :Berättare; identitet; John Green; narratologi; Pappersstäder; värdegrundsarbete;

    Sammanfattning : Att föreställa sig andra som komplexa kan vara svårt men det är viktigt i värdegrundsarbetet i grundskolans svenskämne. En text som Pappersstäder (2008) kan vara behjälplig i ett sådant arbete eftersom författaren John Green tog sig an uppgiften att skriva den med detta tema i åtanke. LÄS MER

  4. 4. Hur motiveras elever till kreativt skrivande i det digitaliserade samhället?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad

    Författare :Amanda Larsen; Joelle Myslek; [2021]
    Nyckelord :Elever Kreativ Motivera Skrivande Utveckla Digitalisering;

    Sammanfattning : I detta examensarbete har det gjorts en systematisk litteraturöversikt ur ett tolkande perspektiv. Målet med studien har varit att ta reda på vad forskning säger om hur elever i årskurs 4–6 motiveras att utveckla sitt kreativa skrivande, även om skolans pågående digitalisering påverkar dem i den processen. LÄS MER

  5. 5. ASL-metoden och lärares digitala kompetens

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Nella Edvardsson; Michelle Jönsson Bergqvist; [2021]
    Nyckelord :Att Skriva sig till Läsning ASL ; digital kompetens; digitala verktyg; läs- och skrivundervisning; Technological Pedagogical Content Knowledge TPACK ;

    Sammanfattning : I denna studie har vi varit intresserade av att undersöka frågan om den digitaliserade läs- och skrivundervisningen utifrån ett lärarperspektiv. Syftet med denna studie är att undersöka olika faktorer som kan påverka lärares inställning till ASL-metoden. LÄS MER