Sökning: "Bedömning pedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 409 uppsatser innehållade orden Bedömning pedagogik.

  1. 1. Att skapa livslång hälsa : En kvalitativ studie om hur gymnasielärare arbetar med hälsa i ämnet idrott och hälsa

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Elise Jansson Forsman; Lucas Jahjah; [2024]
    Nyckelord :Health; Practical Education; Assessment; Healthying; learning by doing; Hälsa; Praktisk undervisning; Bedömning; Hälsoförmåga; Upplevelsebaserad pedagogik;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar  Studien syftar till att undersöka hur gymnasielärare i ämnet idrott och hälsa förmedlar och befäster praktisk kunskap hos elever med syfte att skapa livslång hälsa. Studiens frågeställningar: Hur arbetar gymnasielärarna praktiskt med hälsa i ämnet idrott och hälsa och hur bedöms de praktiska momenten i hälsa i ämnet idrott och hälsa? Teori och Metod Studien har en kvalitativ ansats, med semistrukturerade intervjuer som datainsamlingsmetod där intervjuguiden skapats utifrån teorin om learning by doing samt begreppet healthying. LÄS MER

  2. 2. Hur lärare påverkas av ansvarsutkrävande beslut och tester : En systematisk meta-aggregerad litteraturgenomgång

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Björn Svensson; [2024]
    Nyckelord :Accountability; teacher; perception; tests; VAM; Ansvarsutkrävande; Lärare; Upplevelser; tester; VAM;

    Sammanfattning : Bakgrund och mål – Tidigare studier har visat att Value-Added Model (VAM) har metodologiska brister och tillsammans med high stake tesing kan både skolor och personal påverkas på oönskade sätt. Denna studies avsikt har varit att undersöka vetenskapliga studier, som omfattat lärares upplevelser av beslut som medförde stora konsekvenser vid införande och tillämpning testresultat och utvärderingar på skolor baserad VAM Metod – Systematisk databassökning genomfördes i Eric 2023-03-10 för studier på engelska. LÄS MER

  3. 3. Kreativt skrivande : mer än bara ord. Lärares uppfattningar av det kreativa skrivandet i ämnet svenska mot årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Tuva Djupbäck; Alexandra Kirtzell; [2023]
    Nyckelord :kreativt skrivande; fritt skrivande; skrivundervisning; skrivstrategier; fantasi; lärarperspektiv; skrivmotivation;

    Sammanfattning : Kreativt skrivande kan främja elevers kunskapsinhämtning samt utveckla elevers tankevärld och ge möjlighet till att använda sin fantasi. Olika former av skrivande utvecklar elevers språkkompetenser och möjligheter att anpassa skrivandet efter syfte och mottagare, vilket kan bidra till en välutvecklad kommunikationsförmåga. LÄS MER

  4. 4. ”Sociala kunskaper, det kan ju kanske inte jag lära ut...” : En kvalitativ studie om vad sjuksköterskehandledare anser att studenter bör ha för kunskaper, förmågor och attityder.

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Sara Grönlund; [2023]
    Nyckelord :habitus; nurse; nursing students; precepting; knowledge; assessment; identity; clinical practice; habitus; sjuksköterska; sjuksköterskestudenter; sjuksköterskehandledare; kunskap; bedömning; identitet; verksamhetsförlagd utbildning;

    Sammanfattning : Sjuksköterskehandledare bedömer och handleder studenter på den verksamhetsförlagda utbildningen, något som ingår i deras arbetsuppgifter. Syftet med studien var att få en djupare förståelse om vad handledare anser att en student ska ha för kunskaper, förmågor och attityder. LÄS MER

  5. 5. ChatGPT - medspelare eller motståndare? : En kvalitativ studie om ChatGPTs möjligheter och utmaningar inom högre utbildning

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Emelie Thelin; Anton Enetjärn; Kerstin Ehiwe; [2023]
    Nyckelord :ChatGPT; Artificial Intelligence; Ethics; Law; Acceptance; Higher Education; Chatbots; Opportunities; Challenges; Teachers; ChatGPT; Artificiell intelligens; Etik; Lag; Acceptans; Högre utbildning; Chattbotar; Möjligheter; Utmaningar; Lärar;

    Sammanfattning : ChatGPT är inte en vanlig AI-chatbot; det är ett kraftfullt verktyg som har tränats för att skapa naturligt språk och kan tillämpas inom högre utbildning. Genom sin förmåga att kunna generera text och svara på frågor kan det vara en ovärderlig tillgång för lärare. LÄS MER