Sökning: "Bedömningspraktiker"

Visar resultat 11 - 15 av 25 uppsatser innehållade ordet Bedömningspraktiker.

  1. 11. Bedömarvariation och tolkningsgemenskap : En studie av fem svensklärarstudenters bedömning och respons på elevtexter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Elin Karlsson; Olivia Gustafsson; [2021]
    Nyckelord :svenska; likvärdig bedömning; samstämmighet; bedömarvariation; lärarstudenter; interbedömarreliabilitet; respons; texttriangeln; tolkningsgemenskap;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka interbedömarreliabiliteten mellan svensklärarstudenter på lärarprogrammets sista år och i vilken utsträckning deras summativa och formativa bedömning är samstämmig. Fem svensklärarstudenter från samma universitet fick i uppgift att individuellt bedöma tre olika elevtexter. LÄS MER

  2. 12. Bedömingspraktiker i Religionsvetenskap - En kvalitativ studie om hur lärare i religionskunskap förhåller sig till olika bedömningspraktiker

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion

    Författare :Viktoria Shala; [2020-06-17]
    Nyckelord :bedömning; formativ bedömning; religionskunskap; återkoppling; summativ bedömning; religionskunskap; ramfaktorterorin; kanes validitetsmodell; självbedömning;

    Sammanfattning : The aim of this study is to explore how five teachers in the subject of religion implement assessment in their classes. The study will take place in five different schools, where four teachers are working in upper secondary schools and one works at elementary school. LÄS MER

  3. 13. Elevattityder till muntlig bedömningspraktik i matematik : En undersökning gällande erfarenheter och attityder kring användandet av muntliga bedömningspraktiker i matematikämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Matematik och tillämpad matematik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Karl Milton; Manfred Högström; [2020]
    Nyckelord :Bedömning; matematik; matematikdidaktik; muntlig; muntlig bedömning; formativ bedömning; elevupplevelser; elevattityder;

    Sammanfattning : Denna produktionsuppsats undersöker i vilken grad elevers inställning till muntliga bedömningspraktiker inom matematik korrelerar med elevernas upplevda nervositet, tidigare erfarenhet och skrivkunskaper. Uppsatsen  undersöker även vilka typer av bedömningsaktiviteter som elever uppger att de haft tidigare erfarenhet av. LÄS MER

  4. 14. Virtuell simulerad undervisning om språkutredning i speciallärarutbildningen : om lärande, etik och bedömningspraktik

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Carin Bergqvist; Maria Månsson; [2019]
    Nyckelord :VR; Virtual reality; Education; Special needs education; Special needs teacher; Dynamic assessment; Language; Writing and reading assessment; Vulnerability; Situated perspective; Design for learning; Design för lärande; Dynamisk bedömning; Högre utbildning; Kartläggning; Situerat perspektiv; Speciallärare; Speciallärarprogrammet; Språklig sårbarhet; Språk-; skriv- och läsutredning; Virtual reality; VR;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka betydelsen av att använda virtuell simulerad undervisning (virtual reality, VR) i speciallärarutbildningen med specialisering mot språk-, skriv- och läsutveckling som alternativ och komplement till autentiska test med elever för att belysa lärande, etiska aspekter och bedömningsformen i en VR-miljö. Bakgrunden till studien är att speciallärarstudenterna behöver öva upp sina färdigheter i att genomföra språk-, skriv- och läsutredningar. LÄS MER

  5. 15. Muntliga bedömningspraktiker i matematik : En litteraturstudie om möjligheter och utmaningar med muntliga bedömningspraktiker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Matematiska institutionen; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Manfred Högström; Karl Milton; [2019]
    Nyckelord :Muntlig bedömning; muntlig examination; muntliga bedömningspraktiker;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie beskriver begreppet muntlig bedömningspraktik och förklarar de möjliga positiva och negativa konsekvenser som kan uppstå vid genomförande av en muntlig bedömningspraktik i matematikklassrummet. Syftet med litteraturöversikten är att ge en inblick i hur lärare kan utöka sin bedömningsarsenal för att öka kvaliteten på bedömningen. LÄS MER