Sökning: "Bedömningspraktiker"

Visar resultat 16 - 20 av 25 uppsatser innehållade ordet Bedömningspraktiker.

  1. 16. Bedömningspraktiker för nyanlända elever : Designdidaktiska aspekter av bedömningsprocessen för nyanlända elever inom bildämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Violeta Karpaviciene; [2019]
    Nyckelord :Bedömning; nyanlända; designteoretiskt perspektiv; situerat lärande; bedömningspraktik; bildpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka och förstå vilka variationer av bedömningspraktiker som förekommer vid bedömning och betygsättning av nyanlända elever i jämförelse med icke-nyanlända i bildämnet. Studiens empiri har samlats in genom semistrukturerade intervjuer med fokus på summativ och formativ bedömning samt aktuella fördelar och nackdelar i bedömningspraxis utifrån ett lärarperspektiv. LÄS MER

  2. 17. ”Sverige är ett avlångt land” – en studie om lärandemål och bedömningspraktiker på språkintroduktion

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Yvonne Jacobsson; [2018-06-12]
    Nyckelord :Bedömningspraktiker; språkintroduktion; nationella prov; lärandemål; sambedömning; kamratbedömning; nyckelstrategier; performansanalys; processbarhetsteorin; Bygga svenska;

    Sammanfattning : Syftet med denna både kvantitativa och kvalitativa studie har varit att empiriskt undersöka dels hur och mot vilka lärandemål bedömning av elevers kunskaper i ämnet svenska som andraspråk på språkintroduktion sker, och dels ta del av vad lärare anser om bedömningspraktiker och lärandemål i ämnet svenska som andraspråk på programmet. För att undersöka detta har jag som metod genomfört semistrukturerade intervjuer med fyra lärare samt lagt ut en enkät i sociala medier, vilken har besvarats av 25 personer – alla verksamma på introduktionsprogrammet språkintroduktion. LÄS MER

  3. 18. Elevers perspektiv på bedömning i årskurserna 4–6 : Uppfattningar om hur bedömning i svenskämnet påverkar utveckling, motivation och eget ansvar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Joanna Lewerentz; [2018]
    Nyckelord :Formativ bedömning; summativ bedömning; elevperspektiv; bedömning för lärande;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker elevers uppfattningar om hur olika bedömningspraktiker påverkar elevernas utveckling, motivation och självreglering, med fokus på formativ och summativ bedömning, feedback och självreglering. Syftet med studien är att kartlägga dessa uppfattningar samt ställa dem i relation till teorier om bedömning och självreglering. LÄS MER

  4. 19. Bedömning för Lärande i praktiken. En forskningsöversikt om själv- och kamratbedömning.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Sofia Jonassson; Patricia Tingmyr; Linnea Ulvenstål; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bedömning för Lärande är ett arbetssätt som kan motivera elevers delaktighet i sin egenlärandeprocess. Inom Bedömning för Lärande anses de studentledda bedömningsmetodernasjälv- och kamratbedömning belysa det egna lärandet och i samfund med andra utvecklaskunskaper. LÄS MER

  5. 20. "Man vill bara slippa F:et" : Hur två gymnasieelever i läs- och skrivsvårigheter upplever engelskundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Kristin Sandberg; [2018]
    Nyckelord :Reading- and writing difficulties; phenomenology; life-story interview; academic self-concept; assessment of learning; Läs- och skrivsvårigheter; fenomenologi; livsberättelse; akademisk självbild; bedömningspraktiker;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att förstå hur två gymnasieelever i läs- och skrivsvårigheter, på olika yrkesprogram, upplever sin undervisning i kursen Engelska 5. Följande frågeställningar har valts för att nå studiens syfte: Hur upplever eleverna att deras läs- och skrivsvårigheter påverkat deras studieresultat i kursen Engelska 5? Hur upplever eleverna att studieresultaten i kursen Engelska 5 påverkat den akademiska självbilden? Hur upplever eleverna olika bedömningspraktiker i engelskundervisningen? Studien har en kvalitativ ansats med livsberättelseintervju som metod. LÄS MER