Sökning: "Bedömningspraktiker"

Visar resultat 6 - 10 av 25 uppsatser innehållade ordet Bedömningspraktiker.

  1. 6. Ämnesspråk i svenskämnet : En fallstudie av tre gymnasielärares attityder

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Rasmus Stahlin; Elin Lindström; [2023]
    Nyckelord :Ämnesspråk; gymnasielärare; attityder; bedömningspraktiker; studieförberedande program; yrkesförberedande program;

    Sammanfattning : Ett gemensamt ämnesspråk mellan lärare och elev är en förutsättning för att kunna samtala med ämnesspecifika ord, begrepp och termer inom ett visst område. Svenskämnets specifika språk ligger till grund för undervisnings- och bedömningspraktiker. LÄS MER

  2. 7. Meningsskapande i musikbedömning : En studie av lärares upplevelser och hur de erfar att bedömning sker i musikundervisning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Erik Eklund Larsson; [2022]
    Nyckelord :Assessment; High school; Meaning creation; Phenomenology; Interviews; Bedömning; Högstadiet; Meningsskapande; Fenomenologi; Intervjuer;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att undersöka musiklärares bedömningspraktiker och utvärdering av bedömande. Med en fenomenologisk utgångspunkt undersöks musiklärares uppfattningar om bedömning, hur de utvärderar bedömandet och vad de erfar som meningsfullt att bedöma. LÄS MER

  3. 8. Likvärdig bedömning i svenskämnet : En kvalitativ undersökning av svensklärares bedömning av novellanalyser i svenskämnet i gymnasieskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Julia Molin; [2022]
    Nyckelord :likvärdighet; samstämmighet; bedömningsmatriser; gymnasieskolan; svenskämnet;

    Sammanfattning : Studien har tagit sin utgångspunkt ur läraryrkets frågor som handlar om likvärdig bedömning. Syftet har varit att ge ett kunskapsbidrag till forskningsfältet om bedömningspraktiker med fokus på likvärdighet utifrån tre svensklärares ifyllda bedömningsmatriser av tre elevers novellanalyser i kursen svenska 2. LÄS MER

  4. 9. Bedömningssamtal i ämnet modersmål : En fallstudie i två modersmålsenheter i pandemitider

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Susanna Caliolo; [2021]
    Nyckelord :Sambedömning; modersmål; social moderation; bedömningspraktiker; Queensland-modellen;

    Sammanfattning : Denna studie fokuserar bedömningssamtal i ämnet modersmål, i två olika modersmålsenheter. Dessa bedömningssamtal genomfördes med behöriga och obehöriga lärare inför betygssättning för att stödja de icke-behöriga lärarna och öka deras bedömningskompetens, vilket förväntas leda till ökad samstämmighet i tolkningen av elevernas prestationer. LÄS MER

  5. 10. Bedömning och lärande : En kvalitativ studie om tre lärares och en rektors uppfattning och tillämpning av formativ och summativ bedömning i ämnet samhällskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Jonsén Jennie; [2021]
    Nyckelord :ansvarsstyrning; behaviorism; formativ bedömning; konstruktivism; samhällskunskap; sociokulturell kunskapssyn; summativ bedömning;

    Sammanfattning : Bedömning av elevers kunskaper har under 1900-talet varit starkt kopplat till inträde och urval till högre utbildning och arbetsliv. Bedömning har traditionellt uppfattats som mer eller mindre liktydigt med prov och betyg, vad som brukar benämnas summativ bedömning. LÄS MER