Aktionsforskning med språk och kommunikationsundervisning i blickfånget En studie med fokus på hur de yngsta barnen kommunicerar om litteraturen i förskolan En

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Den här studien baseras på aktionsforskning och har genomförts som ett utvecklingsarbete på en förskola i västra Sverige tillsammans med de yngsta barnen i vårt utbildningssystem. Syftet med denna aktionsforskning har varit att förbättra och förändra högläsningstillfällena på förskolan och därav sträva efter att alla barn som deltagit i studien får en större möjlighet att bli delaktiga i kommunikationen om litteraturen vid högläsningstillfällena. Den här aktionsforskningen baseras på kvalitativa metoder, så som samtalsintervjuer, videoobservationer, dagboksanteckningar samt deltagande observationer. Aktionsforskningsprocessen löper som en röd tråd genom hela studien och bygger på att kollegialt i arbetslaget tillsammans reflektera och gemensamt utveckla, förändra och förbättra en del av utbildningen samt utvecklas tillsammans inom professionen. Studien har analyserats utifrån teorin livsvärldsfenomenologi där resultatet analyseras utifrån en innehållsanalys och utgår ifrån begreppen livsvärld, regionallivsvärld, den levda kroppen, intersubjektivitet och horisonter. Detta för att kunna placera denna aktionsforskning i ett vetenskapligt sammanhang. Resultatet presenteras utifrån de fyra genomförda aktionerna, detta för att förtydliga för läsaren hur aktionsforskningsprocessen löper som en röd tråd genom studien. Resultatet tyder på att den didaktiska planeringen som utförs av arbetslaget har en stor inverkan på det intersubjektiva mötet vid högläsning på förskolan. När barn och pedagoger möts i intersubjektivitet i samband med högläsningen så visar resultatet att barnen utvecklas i sin tidiga litteracitet och deras språk och kommunikationsutveckling främjas. I resultatet framhålls att ett meningsskapande i förskolan sker när barnens livsvärldar får möjlighet att mötas, vilket främjar deras möjlighet till att samtala och kommunicera om litteraturen även efter de genomförda högläsningstillfällena.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)