Sökning: "Bilderboken"
Visar resultat 11 - 15 av 173 uppsatser innehållade ordet Bilderboken.
11. Bilderboken och läsförståelse : En kvalitativ studie om lärares arbete med bilderboken i läsförståelseundervisningen i F-3.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Bilderboken är en multimodal text som elever ofta möter i undervisningen i skolan. Syftet med den här studien har varit att bidra med kunskap om några lärares arbete med bilderboken i läsförståelseundervisningen i årskurs F-3 för att synliggöra hur lärare kan stötta elever i deras utveckling av läsförståelse. LÄS MER
12. Billie Upptäcker Mens
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för designSammanfattning : Mens, denna otroligt naturliga kroppsfunktion, omges fortfarande av både tabu, skam och kunskapsluckor. Trots att vi kommit lång väg i att prata mer öppet om mens finns det en tystnadsnorm som bidrar till att många unga känner sig helt oförberedda vid första mensen. Problemet sitter bl.a. LÄS MER
13. Familjekonstellationer i bilderboken : Multimodal analys av åtta bilderböcker ur ett normkritiskt perspektiv.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : I dagens samhälle skiljer sig familjeformer och hur de lever idag jämfört med förr i tiden. Förskolan är den plats där barn spenderar mycket av sin tid och vi vill därför undersöka hur olika familjekonstellationer framställs och representeras i bilderböckerna i förskolan, för att se vilka möjligheter barn får till en identitet och identitetsutveckling. LÄS MER
14. Bilderboken som medium för konsthistorieskrivning : En analys av samverkan mellan bild och text i Ylva Hillströms & Karin Eklunds bilderbok “Hilma af Klint - kartor över osynligheten”
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionenSammanfattning : In this essay, the children’s picture book Hilma af Klint: maps of invisibility by Ylva Hillström and Karin Eklund is analyzed with the aim of exploring the picture book as a medium and tool for art history writing. The analysis examines how the artist Hilma af Klint is portrayed and how art history is presented, as well as placing a particular focus on analyzing the interaction between image and text. LÄS MER
15. Ord, bild och berättarröst om Emil i Lönneberga : En komparativ intermedial analys av Astrid Lindgrens Stora Emilboken och bilderboken Den där Emil
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)Sammanfattning : .... LÄS MER