Sökning: "Bilderboken"

Visar resultat 11 - 15 av 173 uppsatser innehållade ordet Bilderboken.

  1. 11. Bilderboken och läsförståelse : En kvalitativ studie om lärares arbete med bilderboken i läsförståelseundervisningen i F-3.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Matilda Andersson; [2022]
    Nyckelord :Bilderbok; läsförståelse; multimodalitet; F-3;

    Sammanfattning : Bilderboken är en multimodal text som elever ofta möter i undervisningen i skolan. Syftet med den här studien har varit att bidra med kunskap om några lärares arbete med bilderboken i läsförståelseundervisningen i årskurs F-3 för att synliggöra hur lärare kan stötta elever i deras utveckling av läsförståelse. LÄS MER

  2. 12. Billie Upptäcker Mens

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för design

    Författare :Sophie Åström; [2022]
    Nyckelord :Menstruation; Mens; Barn- och ungdomslitteratur; Bilderbok; Semiotisk bildanalys; Visuell kommunikation; Grafisk Design;

    Sammanfattning : Mens, denna otroligt naturliga kroppsfunktion, omges fortfarande av både tabu, skam och kunskapsluckor. Trots att vi kommit lång väg i att prata mer öppet om mens finns det en tystnadsnorm som bidrar till att många unga känner sig helt oförberedda vid första mensen. Problemet sitter bl.a. LÄS MER

  3. 13. Familjekonstellationer i bilderboken : Multimodal analys av åtta bilderböcker ur ett normkritiskt perspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Maja Norberg; Johanna Strandberg; [2022]
    Nyckelord :familjekonstellationer; bilderböcker; multimodal analys; könsnormer; genus markeringar; identitetsskapande.;

    Sammanfattning : I dagens samhälle skiljer sig familjeformer och hur de lever idag jämfört med förr i tiden. Förskolan är den plats där barn spenderar mycket av sin tid och vi vill därför undersöka hur olika familjekonstellationer framställs och representeras i bilderböckerna i förskolan, för att se vilka möjligheter barn får till en identitet och identitetsutveckling. LÄS MER

  4. 14. Bilderboken som medium för konsthistorieskrivning : En analys av samverkan mellan bild och text i Ylva Hillströms & Karin Eklunds bilderbok “Hilma af Klint - kartor över osynligheten”

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionen

    Författare :Mollie Rönnberg; [2022]
    Nyckelord :Art history writing; picture books; children s literature; children s books; illustrations; narrative; Karin Eklund; Ylva Hillström; Hilma af Klint;

    Sammanfattning : In this essay, the children’s picture book Hilma af Klint: maps of invisibility by Ylva Hillström and Karin Eklund is analyzed with the aim of exploring the picture book as a medium and tool for art history writing. The analysis examines how the artist Hilma af Klint is portrayed and how art history is presented, as well as placing a particular focus on analyzing the interaction between image and text. LÄS MER

  5. 15. Ord, bild och berättarröst om Emil i Lönneberga : En komparativ intermedial analys av Astrid Lindgrens Stora Emilboken och bilderboken Den där Emil

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Tina Jaxén; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER