Sökning: "Bilderboken"

Visar resultat 16 - 20 av 173 uppsatser innehållade ordet Bilderboken.

  1. 16. - Hur vill du ha den högläst? : Tillämpning av medierande redskap vid högläsning i årskurs 1 och 2

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Anna Makaroff; Sofia Johansson; [2022]
    Nyckelord :högläsning; monoton röst; inlevelse med rösten; illustrationer; kroppsspråk; förmåga; upplevelse; medierande redskap; bilderböcker;

    Sammanfattning : Avsikten med föreliggande studie är att bidra med kunskap kring elevers förmåga att förstå samt elevers uppfattning, i årskurs 1 och 2, av en åldersadekvat skönlitterär text utifrån olika sätt att högläsa. Detta gör vi genom att undersöka fyra olika sätt att högläsa där vi använder en:1) monoton röst, 2) inlevelse med rösten, 3) inlevelse med rösten samt visa illustrationer och 4) inlevelse med rösten, illustrationer och kroppsspråk. LÄS MER

  2. 17. Att använda bilderboken som en lättläst version av kapitelboken : – en komparativ adaptionsanalys av en kapitelbok och bilderbok.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Sophie Duty; [2022]
    Nyckelord :Lewis Carroll; Alice i Underlandet; intrig; lättlästhet; kapitelbok; bilderbok; adaption;

    Sammanfattning : Sophie Duty: Att använda bilderboken som en lättläst version av kapitelboken - en komparativ adaptionsanalys av en kapitelbok och bilderbok om Alice i Underlandet av Lewis Carroll (2022). Svenska, självständigt arbete avancerad nivå, 15 högskolepoäng. Örebro universitet, institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap. LÄS MER

  3. 18. Hur skildras bondgårdar i bilderböcker? : Hur bilderböcker med bondgården som tema kan användas i syfte att nå förskolans läromål utbildning för hållbar utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Camilla Persson; [2022]
    Nyckelord :Book talks; farm; picturebook; preschool curriculum; sustainable development; Bilderbok; boksamtal; bondgård; förskolans läroplan; hållbar utveckling;

    Sammanfattning : Förskolans verksamhet ska arbeta med att ge barnen kunskap om naturvetenskap och hållbar utveckling. Studiens syfte har varit att undersöka hur bilderböcker med bondgårdsmiljöer kan bidra till att uppnå lärandemålet utbildning för hållbar utveckling genom exemplet hållbar livsmedelsproduktion. LÄS MER

  4. 19. Tre punkter som semiotisk resurs : En multimodal analys av tre punkters (…) funktion i bilderboken Raska på, Alfons Åberg

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Angela Gotborn; [2022]
    Nyckelord :Tre punkter; skiljetecken; interpunktion; semiotisk resurs; multimodal textanalys; sociosemiotik; systemisk-funktionell grammatik;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att ge en bild av hur tre punkter kan fungera i en multimodal text i form av en bilderbok för barn. Fokus ligger på hur tre punkter skapar olika funktioner dels inom skriften, mellan satser och meningar, dels i samspelet mellan text och läsare. LÄS MER

  5. 20. It's storytime! : Elevperspektiv på att använda bilderböcker i engelskundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Åsa Bark; Miia Cederqvist; [2022]
    Nyckelord :Picture books; Children s literature; EFL English as a foreign language ; Second language learning; elementary school.;

    Sammanfattning : Engelska som skolämne behöver bemöta eleverna på ett motiverande sätt och ha ett innehåll som främjar elevernas språkförmågor så att de kan bli trygga språkanvändare på engelska i framtiden. Forskning anser att läsning är en grundläggande nyckel för att skaffa ny kunskap. LÄS MER