Sökning: "Bygga vila"
Visar resultat 11 - 15 av 18 uppsatser innehållade orden Bygga vila.
11. Tillgänglighetsanpassning av världsarvsmärkta hälsingegårdar : Dilemmat mellan bevarandekrav och krav på tillgänglighet
M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för bygg- energi- och miljöteknikSammanfattning : Sammanfattning Denna studie undersöker möjligheter till tillgänglighetsanpassning av hälsingegårdar. Problematiken ligger i att hälsingegårdarna är kulturhistoriskt värdefulla och därför har strikta bevarandekrav. En hälsingegård är egentligen ett samlingsnamn för en stor mängd byggnader. LÄS MER
12. Läs- och skrivproblematik i skolan - upptäckt och tidiga insatser
Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : ProblemområdeAtt kunna läsa och förstå vad man läser är viktigt för att man som elev ska nå framgång i skolans alla ämnen. Det är också färdigheter som är nödvändiga för att delta i samhälles demokratiska processer. LÄS MER
13. Platser för avskildhet : Att få vara ifred i offentliga rum
Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för fysisk planeringSammanfattning : Detta arbete undersöker utifrån ett teoretiskt perspektiv offentliga rum och vilka funktioner dessa platser anses fylla. Det övergripande syftet har varit att studera hur aspekterna mötesplats och avskildhet behandlas i samband med begreppet offentliga rum. LÄS MER
14. Fyra lärares motiv och argument för sin undervisning i ordinlärning i svenska som andraspråk
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : I min undersökning har jag intervjuat totalt fyra lärare som undervisar i svenska som andraspråk på två olika gymnasieskolors språkintroduktioner, i syfte att undersöka hur de beskriver och motiverar sina arbetssätt vad gäller ordinlärning för nyanlända gymnasieelever. För att uppnå mitt syfte har jag utgått från följande forskningsfråga: vilka motiv och argument presenterar lärarna när de beskriver sina arbetssätt vad gäller ordinlärning? Min forskningsfråga handlar om huruvida lärarnas motiv och argument kan relateras till forskning rörande ordförråd och ordinlärning – eller till annan forskning – och/eller till andra motiv. LÄS MER
15. Röhsska och konsten att marknadsföra sig genom sociala medier
C-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationSammanfattning : Titel: Röhsska och konsten att marknadsföra sig genom sociala medier Författare: Elisabeth Björnram och Michelle Lindholm Uppdragsgivare: Röhsska museet Kurs: Examensarbete i Medie‐ och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs universitet. Termin: Höstterminen 2009 Handledare: Ingela Wadbring Sidantal: 62 sidor Syfte: Syftet är att undersöka vilka möjligheter som kan finnas för Röhsska museet att genom sociala medier kommunicera med sin publik. LÄS MER