Sökning: "Consumer Education"

Visar resultat 1 - 5 av 183 uppsatser innehållade orden Consumer Education.

  1. 1. ”Man kan inte göra något i HKK om man inte har koll på tallriksmodellen” : En kvalitativ intervjustudie om lärares resonemang kring och upplevelser av undervisning om hälsa i ämnet Hem- och konsumentkunskap

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Josefine Hummel; [2024]
    Nyckelord :undervisning; didaktik; holistisk hälsa; planera; genomföra;

    Sammanfattning : Bakgrund Hälsa ska, i Hem- och konsumentkunskap (HKK), undervisas ur ett holistiskt, alltså fysiskt, psykiskt och socialt, perspektiv kring flera innehåll. HKK-lärares frihet att forma hälsoundervisningen gör deras resonemang avgörande för hälsoundervisningens utfall. LÄS MER

  2. 2. Waste or Want: Does processing have an effect on the desirability of upcycled food products? : a Swedish consumer acceptance study

    Master-uppsats, SLU/Department of Molecular Sciences

    Författare :Joséphine Lefrancq Fröjd; [2024]
    Nyckelord :Upcycled foods; food processing; consumer acceptance; contingent valuation method; consumer behavior;

    Sammanfattning : Food waste presents a significant obstacle to the food system’s transition to sustainability. With an ability to mitigate industrial food waste and its effects, the concept of upcycled food aims to safely adapt elements from the waste streams for human consumption by transforming them into ingredients to be used in novel ‘upcycled’ food products. LÄS MER

  3. 3. Kampen om uppmärksamheten : En undersökning om gymnasie- och universitetsstudenters mediekonsumtion inför det svenska riksdagsvalet 2022

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Jacob Malmgren; Simon Brostedt; [2023]
    Nyckelord :mediekonsumtion; politiskt innehåll; studenter; användarteorin; sociala medier; traditionella medier;

    Sammanfattning : This study examines what motivated high school students and university students to consume political content prior to the Swedish 2022 election. In addition, this study aims to investigate if there are any connections between the consumer’s motivation, preferred media and political sympathies. LÄS MER

  4. 4. Vikten av att förstå viktstigmatisering : En sociologisk undersökning om viktstigmatisering i samband med hem- och konsumentkunskapslektioner utifrån lärarnas uppfattning och kunskap

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Carolina Malm Bogg; [2023]
    Nyckelord :stigma; weight stigma; teachers; young people; POTS; stigma; viktstigma; lärare; ungdomar; POTS;

    Sammanfattning : The study is about how home and consumer teachers perceive weight stigmatization among students in lower secondary education when the physical development is ongoing and the students are affected by, among other things, each other, and ideals. In Sweden, the ideal of thinness is the norm. LÄS MER

  5. 5. Fast Art – A Virtual Fashion Exhibition

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Eva Masiero; [2023]
    Nyckelord :Sustainable Fashion; Virtual Reality; Art; Co-Design;

    Sammanfattning : This thesis focuses on research through the design process of building an immersive Virtual Reality (VR) experience concept resembling a digital art gallery. It covers the topics of sustainable fashion, changing people’s perspectives and behaviour, and new technologies like VR and Artificial Intelligence (AI). LÄS MER