Sökning: "Entreprenöriell"

Visar resultat 1 - 5 av 108 uppsatser innehållade ordet Entreprenöriell.

  1. 1. Mind the gap : En fenomenologisk analys av möjligheter och hinder för entreprenöriell förnybar elproduktion i Stockholms skärgård

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Ellinor Christensson; Simon Svedberg; [2023]
    Nyckelord :entrepreneurship; everyday entrepreneurship; archipelago; sustainability; renewable energy; sustainable island; regulatory overload; regulatory gaps; islands; energy; circular economies; initiatives for islands; wind farms; solar cells; water power.; entreprenörskap; vardsgsentreprenörskap; skärgård; hållbarhet; förnybar energi; hållbara ösamhällen; regulatorisk överbelastning; regulatoriskt glapp; öar; energi; cirkulär ekonomi; initiativ för öar; vindfarm; solceller; vattenkraft.;

    Sammanfattning : This study uses Friederike Welter’s (2011; Welter, Baker & Wirsching 2019) concept of contextualizing entrepreneurship by analyzing discrete and omnibus variables within contexts to distinguish underlaying factors that hinder or create opportunities for increased entrepreneurship within renewable energy sources in Stockholm’s archipelago. The study is based on semi-structured interviews from stakeholders who work with renewable energy in the area both within the private and public sector. LÄS MER

  2. 2. När vi två blir en : Integrationsprocessens inverkan på företagsförvärvet mellan Soltech och Takrekond

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Felix Ström; Filip Fallberg; Isak Granlund; [2023]
    Nyckelord :Företagsförvärv; Integrationsprocess; Integrationsstrategi; Value alignment; Entreprenöriell miljö;

    Sammanfattning : En stor del av dagens företagsförvärv beskrivs inte uppnå dess syften, mål och ambitioner. Samtidigt anses integreringen mellan två företag vid ett företagsförvärv, den så kallade integrationsprocessen, vara en komplex och outforskad process som har en stor inverkan på utfallet av förvärvet. LÄS MER

  3. 3. Entreprenöriell marknadsföring i små- och nya företag : En kvalitativ studie om marknadsföring i startups

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Amanda Löfroth Johansson; Jacob Eckervig; [2023]
    Nyckelord :Entrepreneurial marketing; entrepreneurship; marketing; start-up; self-employment; small business.; Entreprenöriell marknadsföring; entreprenörskap; marknadsföring; nyföretagande; egenföretagande; småföretag.;

    Sammanfattning : Small businesses have often been neglected in traditional marketing research as it has primarily focused on large, resource-rich companies. Small entrepreneurial companies are characterized by the fact that the entrepreneur is the main coordinator in the company. LÄS MER

  4. 4. Könsskillnader inom entreprenöriell intention i Sverige : En kvantitativ enkätstudie med Theory of Planned Behaviour som ramverk

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Jennie Nielsen; Elin Leverström; [2023]
    Nyckelord :Entreprenör; Entreprenöriella intentioner; Könsskillnader; Genus;

    Sammanfattning : Denna hypotesprövande studie ämnar undersöka skillnader mellan män och kvinnor gällande entreprenöriella intentioner. Studien använder förklaringsmodellen Theory of Planned Behaviour som ett verktyg till att mäta intention. Studien tar även stöd av tidigare forskning inom området samt socialkonstruktionistisk genusteori. LÄS MER

  5. 5. Kritiska framgångsfaktorer och en designad processkarta för att minska tvetydigheter under kravinsamlingsprocessen ur ett kund–systemleverantörsperspektiv : En entreprenöriellt inriktad fallstudie av ett kund-projekt hos Redpill Linpro

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Emelie Anteryd; [2023]
    Nyckelord :ambiguity; requirement gathering process; key success factors; requirements; communication; entrepreneurial approach; case study; system development project; tvetydigheter; kravinsamlingsprocess; framgångsfaktorer; krav; kommunikation; entreprenöriell ansats; fallstudie; systemutvecklingsprojekt;

    Sammanfattning : I takt med att samhället digitaliseras ökar dramatiskt efterfrågan på systemutvecklingsprojekt samtidigt som hanteringen av kundernas krav och behov är mycket utmanande. Tvetydigheter under kravinsamlingsprocessen är ett aktuellt problem som inte sällan bidrar till en lägre framgångsgrad när det gäller systemutvecklingsprojekt. LÄS MER