Sökning: "Färg komparativ"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Färg komparativ.

  1. 1. Where is the Body? : En komparativ visuell analys av kostym och smink i drag i To Wong Foo,Thanks for Everything! Julie Newmar och The Adventures of Priscilla, Queen of the Desert

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Kristina Gustavsson; [2023]
    Nyckelord :Semiotisk Analys; Genus; Drag Queen; Performativt Kön; Kostym; Smink; Mis-en-scéne; Male Gaze; Samer; Samiska; Färg; Informativt; Animation;

    Sammanfattning : This essay focuses on a comparative analysis of costume and makeup presented in the two drag queen road-movies To Wong Foo, Thanks for Everything Julie Newmar! (1995) and The Adventures of Priscilla, Queen of the Desert (1994). These movies have similar settings with a group of three drag queens traveling across the country to participate in their big show. LÄS MER

  2. 2. ”Vänstern har lanserat ett narrativ om att USA:s polis systematiskt jagar och utsätter svarta människor för ’rasism’.” : En komparativ språklig innehållsanalys av artiklar ur Svenska Dagbladet, Fria Tider och The American Spectator utifrån skildringen av Black Lives Matter.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Annika Hector; [2021]
    Nyckelord :Black Lives Matter; BLM; George Floyd; Svenska Dagbladet; Fria tider; The American Spectator; Nyhetsrapportering;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka om skildringen av Black lives matter skiljer sig mellan olika tidningar baserat på dess politiska ställningstagande. Genom en kvalitativ innehållsanalys kommer följande frågeställningar att besvaras; Hur ser språkbruket ut i några mediers rapportering om Black Lives Matter? Finns det systematiska skillnader och likheter i språkbruket för olika medier? Vilka ställningstaganden kan urskiljas i nyhetsrapporteringen? Resultatet visar att Fria tider och the American Spectators rubriker, formuleringar och innehåll visar att det präglats av tidningens politiska färg medan Svenska Dagbladet har en mer neutral rapportering. LÄS MER

  3. 3. Bilderboken i historien : En komparativ bildanalys av temat vänskap i böckerna om Solägget, Alfons Åberg och Moa och Milo

    L3-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Sigrid Sköldblom; [2020]
    Nyckelord :bilderböcker; bildanalys; historia; illustrationer;

    Sammanfattning : Uppsatsen innehåller en komparativ semiotisk bildanalys där tre bilderböcker från olika tidsperioder undersöks. Arbetet utgick från början med intresset för bilderboken i historien och tack vare det slumpmässiga mötet mellan Moa och Milo av Josephine Ljungberg, Julia Persson och Reuben Vas, Aja baja, Alfons Åberg av Gunilla Bergström och Solägget av Elsa Beskow kunde denna uppsats ta sin form. LÄS MER

  4. 4. Coca-Cola Company - En färgstark personlighet : En undersökning i färgers förmåga att förmedla varumärkesidentitet i reklamfilm

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Bildproduktion

    Författare :Viktor Kasurinen; [2019]
    Nyckelord :Färgteori; varumärkesidentitet; reklamfilm; komparativ analys; bildanalys;

    Sammanfattning : Denna uppsats ämnar undersöka hur färg kan användas i reklamfilm för att uttrycka en varumärkesidentitet och stärka filmers bildspråk. I detta syfte så genomfördes en komparativ bildanalys där tre reklamfilmer från företaget Coca-Cola Company jämfördes utifrån hur filmerna använde sig av färg. LÄS MER

  5. 5. Är det verkligen du som väljer? - En komparativ visuell analys om hur man med hjälp av menypsykologi och nudging kan styra konsumenternas val

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Evelina Kramsu; [2018]
    Nyckelord :Grafisk design; menydesign; hälsosam konsumtion; meny; menypsykologi; nudging;

    Sammanfattning : Uppsatsen har som syfte att undersöka om fyra restauranger i Malmö använder sig av nudging via grafisk design för att få folk att konsumera mer hälsosamt. Problemet är att fetma och dess följdsjukdomar ökar i Sverige. Samtidigt ökar även trenden med att äta ute. LÄS MER