Sökning: "Fairtrade och konsumenten"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Fairtrade och konsumenten.

  1. 1. Produktbeskrivningar och betalningsvilja : En kvantitativ studie om hur sensoriska och miljömärkta produktbeskrivningar påverkar konsumentens betalningsvilja

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Agnes Högberg; Rebecka Svensk; [2021]
    Nyckelord :Sensory descriptions; Sensory attributes; Eco-labeled; Fairtrade; Ecological; Willingness to pay; Sensoriska produktbeskrivningar; Sensoriska attribut; Miljömärkt; Fairtrade; Ekologisk; Betalningsvilja;

    Sammanfattning : Syfte: Produktbeskrivningar kan kommunicera de fördelaktiga egenskaper som en vara medför, vilket kan få produkten att skilja sig från mängden. Under de senaste decennierna har det skapats ett ökat intresse för både sensoriska och miljömärkta produktbeskrivningar och för företag blir det allt viktigare att lyckas identifiera vilka faktorer som påverkar betalningsviljan hos konsumenter. LÄS MER

  2. 2. Vem väljer att konsumeraekologiska produkter i Sverige?

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Nationalekonomi

    Författare :Malin Berglund; Rasmus Sjöberg; [2016]
    Nyckelord :Ecological products; Consumption patterns; Consumption choices; Logit-model; Altruism; Asymmetric information; Dissonance; The importance of institutions; Utility maximation; Signaling theory.; Ekologiska produkter; Konsumtionsmönster; Konsumtionsval; Logitmodell; Altruism; Asymmetrisk information; Dissonans; Intuitionernas betydelse; Nyttomaximering; Signaleringsteori.;

    Sammanfattning : På livsmedelsmarknaden finns det olika produkter som konsumenten kan välja mellan. Valensom görs inom dagligvaruhandeln kan påverka individen och samhället på olika sätt, dåprodukter har olika näringsinnehåll och de har producerats under olika förutsättningar. LÄS MER

  3. 3. Bör Systembolaget visa vägen till hållbarhet? : En aktörsanalys av Systembolaget och deras möjligheter och skyldigheter

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Naturresurser och hållbar utveckling

    Författare :Emma Toft; [2014]
    Nyckelord :Sustainable development; Systembolaget; aktörsanalys; marknadsmodeller; Mapping Different Approaches.;

    Sammanfattning :  I dagens samhälle är den rådande normen baserad på marknadsekonomi. Systemet bygger på att konsumenten vill ha så mycket för sina pengar som möjligt vilket leder till att produktion med hög effektivitet gynnas. LÄS MER

  4. 4. Är information tillräckligt för att trigga konsumenten till köp av Fairtrade? : En studie om studenters uppfattning om Fairtrade och informationens påverkan vid val av en Fairtradecertifierad vara

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Alexandra Olofsson; Sara Olofsson; [2014]
    Nyckelord :CSR; Fairtrade; fair trade; information; uppfattning; intention handlings gap; konsumentbeteende;

    Sammanfattning : Konsumenterna har under de senaste åren blivit mer och mer medvetna. Till följd av detta har företagens CSR arbete både ökat och utvecklats. Idag är CSR ett brett och svårdefinierat begrepp enligt många forskare. LÄS MER

  5. 5. Köp med hjärtat! En studie om Fairtrade Sveriges identitetskapande

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Liza Olsson; [2013-09-24]
    Nyckelord :Kommunikation; Rättvishandel; Fair Trade; Fairtrade; Omdöme; Image; Identitet; Retorik;

    Sammanfattning : Titel Köp med hjärtat! Författare Liza Olsson Kurs Examensarbete (kort master) i medie- och kommunikationsvetenskap Termin Vårterminen 2013 Handledare Orla Vigsø Sidantal, ord 85 sidor 39 065 ord Syfte Syftet är att ta reda på hur Fairtrade Sverige presenterar sig själva Metod Retorisk analys Material Tre annonser ur en reklamkampanj för Fairtrade Sverige, tre producentberättelser från Fairtrade Sveriges webbsida och tre intervjuer med tre Fairtrade ambassadörer. Totalt nio texter. LÄS MER