Sökning: "Sensory attributes"

Visar resultat 1 - 5 av 50 uppsatser innehållade orden Sensory attributes.

  1. 1. Coverage increase in a plant-based BB cream formulation with natural pigments

    Master-uppsats, KTH/Kemi

    Författare :Leelou Zoé Billot; [2024]
    Nyckelord :BB cream; Coffee; Coverage; Formulation; KAFFAGE®; BB cream; kaffe; täckning; formulering; KAFFAGE®;

    Sammanfattning : Kaffe Bueno, ett bioteknologiskt start-up-företag dedikerat till framsteg inom naturliga och gröna produkter, fokuserar på att utnyttja den outnyttjade potentialen hos kaffebiprodukter genom grön kemi och bioteknik. Då endast 1% av kaffet används för bryggning, extraherar företaget lösliga och olösliga produkter genom en uppdelning mellan ett oljeutvinning och ett efterföljande vattenuttag, vilket bidrar till att sänka CO2-utsläppen per värde och en cirkulär ekonomi. LÄS MER

  2. 2. Porslinets möjligheter & gränser : En studie om hur nya bearbetningstekniker för gjutet porslin kan lyfta den emotionella kopplingen mellan användare och produkt för ett mer hållbart synsätt på produkter.

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Elias Näsström Nyquist; [2023]
    Nyckelord :Keramik; porslin; design; produktdesign; MDD; material;

    Sammanfattning : Projektet har sin kärna i emotionell design och utforskar hur nya bearbetningsmetoder för gjutet porslin kan leda till ett mer hållbart synsätt på produkter. Förstudien tar avstamp i ett teoretiskt ramverk som behandlar hållbar utveckling, design och materialitet. LÄS MER

  3. 3. The Race to Success: Navigating the Roadblocks to Formula E's Popularity

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Rebecca Aharon; Fu Jill Dakota van der Horst; Guillaume Berge; [2023]
    Nyckelord :Keywords: Brand loyalty; Corporate Brand Identity; Sustainable Messaging; Media Influence; Business and Economics;

    Sammanfattning : Purpose: Formula E, the electric counterpart to Formula 1, has not achieved the same level of popularity among consumers. The purpose of this paper is to understand why Formula E has not been as successful as Formula 1 and the barriers to consumer adoption of Formula E. LÄS MER

  4. 4. Riesling In Rock : A quantitative study about how music affects the sensory perception of wine

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Kristian Rönnlund; [2023]
    Nyckelord :Wine; Music; Sensory analysis; Riesling; Vin; Musik; Sensorisk analys; Riesling;

    Sammanfattning : Abstract Aim. To see if different auditory conditions affect the perceived intensity of the sensory attributes scent, acidity, sweetness, fruitiness, minerality and liking of wine, additionally the aim is to see if the effect is the same for different wines made from the same grape. Background. LÄS MER

  5. 5. The Flavour of Words : A Study of Standardised Vocabularies and How Olfactory, Gustatory and Haptic Attributes in Wine Reviews are Currently Rendered in English

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Maria Kana; [2023]
    Nyckelord :aroma; controlled vocabularies; cultural inclusivity; flavour; oenology; sensory experiences; standardised vocabularies; wine discourse; wine reviews; wine tasting; linguaggi standarizzati; linguaggi controllati; aroma; profumo; sapore; gusto; enologia; esperienze sensoriali; cultura inclusiva; inclusione culturale; recenzioni di vino; degustazione di vino;

    Sammanfattning : This study delves into the intricacies of the language used in wine reviews, focusing on the adoption of standardised wine vocabularies, specifically the original Wine Aroma Wheel (Noble A. C. et al., 1984) and the Wine Lexicon of the Wine and Spirit Education Trust (WSET Level 4 Systematic Approach to Tasting Wine®, 2023). LÄS MER