Sökning: "Hanna Kjellberg"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Hanna Kjellberg.
1. Blockchain inom revision
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälleSammanfattning : Bakgrund/Problem Blockchain är ett tämligen nytt fenomen inom revision. I tidigare forskning går det att läsa om blockchain som ett nytt fenomen som kommer hjälpa revisorn att effektivisera och diversifiera sitt arbete. Andra forskare menar på att blockchain kan helt tar över professionen. LÄS MER
2. Riskhanteringens inflytande på elhandelsbolags budgetering
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Examensarbetets titel: Riskhanteringens inflytande på elhandelsbolags budgetering – En explorativ studie om relationen mellan budgeteringsprocessen och riskhanteringsprocessen på en volatil marknad Seminariedatum: 2023-01-10 Ämne/Kurs: FEKH69, Examensarbete i redovisning på kandidatnivå, 15 högskolepoäng Författare: Hanna Höij, Sofie Kjellberg & William Söderström Handledare: Elin Funck Nyckelord: Budget, Budget Management, Risk Management, Hedging, Price Hedging, Beyond Budgeting, Rolling Forecast Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur elhandelsbolag inkorporerar riskhanteringsprocessen i budgeteringsprocessen, vilken roll budgeten fyller när risken ökar samt hur risker relaterade till elhandeln hanteras Metod: Studien har en kvalitativ forskningsansats med explorativ karaktär som involverar fem semistrukturerade intervjuer med fyra etablerade elhandelsbolag. Totalt intervjuades nio respondenter. LÄS MER
3. ”Det är en sån tidsbrist hela tiden” : -en kvalitativ intervjustudie om lärares uppfattningar om Skolverkets nationella bedömningsstöd
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Studiens syfte är att undersöka på vilka olika sätt intervjuade lärare upplever Skolverkets nationella bedömningsstöd i läs- och skrivutveckling och på vilket sätt resultatet från bedömningen används för elevens kommande skolår. Studien baseras på sex semistrukturerade intervjuer med verksamma lärare i årskurs 1. LÄS MER
4. Du kan inte bli vad du inte kan se : En normkritisk analys av hur etnisk mångfald skildras i skönlitterära böcker för barn.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Denna studie syftar till att ur ett normkritiskt perspektiv undersöka hur etnisk mångfald framställs i barnlitterära böcker som läses i svenska klassrum, utgivna mellan 2008-2019. Med en deduktiv tematisk litteraturanalys med stöd av ikonotextbegreppet undersöktes det empiriska materialet kvalitativt, med kvantitativa inslag genom följande två forskningsfrågor: Hur och i vilken omfattning förekommer mörkhyade karaktärer i den från biblioteket mest utlånade barnlitteraturen? och Hur gestaltas den etniska mångfalden i den från biblioteket mest utlånade barnlitteraturen? Tidigare svensk forskning visar att etnisk mångfald framställs på ett mer nyanserat sätt i barnlitteraturen än tidigare. LÄS MER
5. Pre-algebra genom tiden : En jämförande innehållsanalys av grundskolans fem läroplaner med tillhörande läromedel
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitetSammanfattning : .... LÄS MER