Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Framtidens copywriter är AI - eller? : En experimentell studie som undersöker relationen mellan generativ artificiell intelligens och copywritingkompetensen inom kommunikatörsprofessionen

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Amelia Andersson; Åsa Engström; [2024]
    Nyckelord :Generative Artificial Intelligence; copywriting; credibility; conviction; Generativ artificiell intelligens; copywriting; trovärdighet; övertygelse;

    Sammanfattning : The purpose of the study was to examine whether it was possible to discern any effect on the perception of the content of a copytext in terms of credibility and conviction, depending on whether the writer was ChatGPT or a human copywriter, and whether it was possible to discern any effect on the perception of the writer in terms of creativity and professionalism. To achieve the purpose of the study, the following questions were formulated: 1. LÄS MER

  2. 2. ”Tänk när vi blir ryggsäckar…” En kvalitativ aktionsforskningsstudie om historielärarstudenters historiemedvetande och dess påverkan på det historiska samtalet

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Petronella Ekström; [2023-10-17]
    Nyckelord :historiemedvetande; historiska samtal; historiedidaktik; högre utbildning; historielärarutbildning;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att bidra till kunskapen om hur historielärarstudenter förstår historia och tillämpar historiska kunskaper och färdigheter i historiska samtal Teori: Studien har sitt främsta intresse inom historiedidaktik. Studiens teoretiska ansatser faller inom den sociokulturella ansatsen och den som ramas in med historiemedvetande. LÄS MER

  3. 3. Bestar, vildar och banditer. Om känslor i Apuleius Metamorphoses

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Antikens kultur och samhällsliv

    Författare :Daniel Garfvé; [2023]
    Nyckelord :Apuleius; Metamorphoses; emotions; bandits; animals; Rome; Apuleius; Metamorphoses; emotions; bandits; animals; Rome;

    Sammanfattning : Folksägen har haft en djup kulturell betydelse under mänsklighetens historia. Som en form av muntligt och litterärt historieberättande som användes för att presentera olika typer av kunskap och förmedla livsläxor till människor som lever i olika kulturer som ständigt utvecklas. LÄS MER

  4. 4. Glimpses of sustainability : four short stories to expand perceptions of the future

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Nina Iglesias Söderström; [2023]
    Nyckelord :sustainable futures; storytelling; worldviews; well-being; indigenous knowledge; landscape architecture; scenarios; beyond GDP growth; envisioning; societal change;

    Sammanfattning : Drawing inspiration from the Futures Beyond GDP Growth report, this thesis transforms visions of sustainable futures into tangible narratives, delving deep into the potentialities of everyday lives in such realities. Through creative writing and AI-generated visuals, four distinct scenarios are brought to life, offering glimpses into worlds shaped by profound systemic shifts and alternative worldviews. LÄS MER

  5. 5. ”Vi är ju alla människor” : En intervjustudie om teaterpedagogisk undervisning för etniskt heterogena elevgrupper.

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Musikhögskolan

    Författare :Melina Suomi; [2023]
    Nyckelord :teater; teaterpedagogik; teaterutbildning; etnicitet; etnisk heterogenitet;

    Sammanfattning : Studien undersöker vilka möjligheter och utmaningar teaterpedagoger identifierar i teaterundervisningen för etniskt heterogena elevgrupper, samt hur de gör för att främja en inkluderande undervisningsmiljö. Genom semistrukturerade intervjuer med teaterpedagoger från olika kulturskolor i Sverige, samt användning av tematisk analysmetod, framgår det i studien att elevernas unika erfarenheter och referensramar erbjuder flera möjligheter inom undervisningen, särskilt inom historieberättande och gestaltning. LÄS MER