”Tänk när vi blir ryggsäckar…” En kvalitativ aktionsforskningsstudie om historielärarstudenters historiemedvetande och dess påverkan på det historiska samtalet

Detta är en Master-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Sammanfattning: Syfte: Syftet med studien är att bidra till kunskapen om hur historielärarstudenter förstår historia och tillämpar historiska kunskaper och färdigheter i historiska samtal Teori: Studien har sitt främsta intresse inom historiedidaktik. Studiens teoretiska ansatser faller inom den sociokulturella ansatsen och den som ramas in med historiemedvetande. Metod: Studien som genomförts är en kvalitativ aktionsforskningsstudie. Metod för materialinsamling har utgjorts av bild- och ljudinspelningar, observationer, loggbok och skrivna reflektioner. Analysmetoden har varit tematisk kodning utifrån de begrepp som det sociokulturella ramverket och konceptet historiemedvetandet har bidragit med. Resultat: Studien diskuterar tre huvvudteman som relaterar till dess forskningsfrågor: Att berätta historia, Att föra historiska samtal, och Kunskaper, färdigheter, och förmågor relevant för historieberättande och historiska samtal. Ett utvecklat historiemedvetande korrelerar med förmågan att berätta historia och förmågan att kontextualisera och problematisera historiska händelser genom personliga berättelser. Att inkludera olika perspektiv i historiska samtal kan ge fler möjlighet delta i historieskrivningen, inklusive de som inte kan identifiera sig med traditionella historieboksperspektiv. Samtalsledaren får en viktig roll för att stödja deltagare i samtalet att förstå sambandet mellan sina personliga berättelser och den övergripande historien. Personliga erfarenheter påverkar tolkningen av historiska händelser, och lärare måste hjälpa eleverna att dekonstruera tidigare internaliserade förståelsemönster. Historisk empati och förmågan att stödja eleverna i att kontextualisera sina berättelser och se nya perspektiv är avgörande för att utveckla historiemedvetande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)